Pålogging, kundeforhold og sikkerhet
Pålogging
Spørsmål og svar
-
Når du skal opprette BankID i Handelsbanken må du først innom et av våre kontorer for å få skannet passet ditt. Avtal gjerne en tid på forhånd, så er vi klare når du kommer.
Etter passet er registrert hos oppretter du BankID i nettbanken.
- og velg Logg inn uten BankID.
- Følg stegene.
- Vi sender deg et førstegangspassord på e-post eller SMS.
- Når du logger inn for første gang bruker du førstegangspassordet vi sendte. Du får så velge ditt eget personlige passord.
Etter du har opprettet BankID kan du også aktivere BankID på app. Da trenger du ikke den fysiske kodebrikken for å logge inn. -
Du må ha en gyldig BankID for å aktivere appen.
- Last ned BankID-appen fra App Store eller Google Play
- Aktiver appen med kodebrikken din.
- Tillat varslinger, appen fungerer best da.
-
For å flytte appen til Handelsbanken må du først slette appen fra telefonen din. Last deretter ned appen på nytt, og aktiver den med BankID fra Handelsbanken når du blir spurt om hvilken bank du vil knytte appen til.
For å aktivere BankID-appen på nytt må du ha kodebrikken fra oss.
-
For å aktivere BankID på nytt:
- Logg inn i nettbanken
- Velg BankID i menyen.
- Skriv inn fødselsnummeret ditt (11 siffer).
- Du blir nå koblet videre til enten BankID-appen eller kodebrikken fra oss.
- Skriv inn ditt personlige BankID-passord.
Etter dette skal BankIDen din være aktivert på nytt. -
Barn over 15 år kan få BankID. Da må det først signeres en avtale som må signeres av begge foreldre.
Rådgiveren din sender deg avtalen som dere signerer i signeringsportalen.
Kundeforhold
Spørsmål og svar
-
Ta kontakt med et av våre kontorer. Da blir vi litt kjent og hjelper deg videre med å bli kunde.
Er du medlem i en av foreningene vi har avtale med?
Se din forening sin side for å bli kunde. -
Her finner du fremgangsmåten for hvordan du åpner konto for barn:
-
Vi har avtale med følgende foreninger:
- Advokatforeningen
- Arkitektenes fagforbund
- Den norske legeforening
- Den norske tannlegeforening
- Den norske veterinærforening
- Juristforbundet
- Krigsskoleutdannede offiserers landsforening
- Naturviterne
- Norsk lektorlag
- Norsk psykologforening
- Samfunnsviterne
- Samfunnsøkonomene
- Tekna
-
Systemene våre oppdateres jevnlig basert på opplysninger fra Folkeregisteret. Når adresseendringen din er registrert der vil den automatisk oppdateres hos oss også.
-
Rådgiveren din vil hjelpe deg med å avslutte kundeforholdet ditt.
Tips! Vent med å avslutte BankID hos oss til du har opprettet BankID hos en annen aktør.
-
Når vi får melding om dødsfall er det en rekke prosesser som settes i gang. En rådgiver hjelper deg med å avslutte den avdødes kundeforhold. Det kan omfatte lån, fond, forsikringer, og normalt gjøres dette innen seks måneder etter dødsfallet.
Sikkerhet
Spørsmål og svar
-
Ta kontakt med oss umiddelbart. Ring Support24 på telefon 22 39 77 00. Du kan også ringe rådgiveren din, nummeret finner du i nett- og mobilbanken.
Vi hjelper deg med å få sperret kort og konto, og eventuelt BankID om nødvendig.
-
Noen ganger kan svindlere utgi seg for å være fra Handelsbanken. Dobbeltsjekk avsenderen og kontakt oss gjerne via offisielle kanaler dersom du er i tvil.
-
Alle banker er pålagt å innhente informasjon om sine kunder. Vi må blant annet kjenne til formålet med kundeforholdet og vite hvordan du bruker våre produkter og tjenester. Noen spørsmål stiller vi også for å avdekke økonomisk kriminalitet.