Konto, kort og betaling
Konto
Spørsmål og svar
-
I nett- og mobilbanken velger du Konto og kort og deretter Åpne konto.
-
I nett- og mobilbanken velger du Konto og kort og deretter Disponenter. Du må ha disponentens navn og fødselsnummer klart, og disponenten må være Handelsbanken-kunde.
-
Barn må være kunder for å opprette konto.
Slik går du frem for å åpne konto og kundeforhold for barn
Merk at om barnet mottar lønn, må barnet først registreres med pass på sitt nærmeste bankkontor.
-
Rådgiveren din hjelper deg med å flytte BSU-kontoen. Du vil få et dokument til signering, og vi sørger for at flyttingen skjer på riktig måte.
-
Du som utleier kan opprette depositumskonto i nettbanken. Rådgiveren din kan også hjelpe deg med dette. En depositumskonto opprettes i leietakerens navn, og disponeres av leietaker og utleier i fellesskap.
-
Hvis du er utleier og har opprettet depositumskontoen selv, kan du også avslutte kontoen selv i nettbanken. Utleier må da frigi depositumet, helt eller delvis. Er kontoen opprettet på et kontor, må utleier skriftlig godkjenne at kontoen kan avsluttes, helt eller delvis. Depositumskontoer kan først avsluttes når leieforholdet er avsluttet.
-
Sparekontoer er ikke tilrettelagt for regelmessige betalinger.
For å unngå gebyr anbefaler vi at du bruker brukskonto til betalinger.
Kort
Spørsmål og svar
-
Bankkort
I nett- og mobilbanken velger du Bestill bankkort. Du kan aktivere kortet for digital bruk med en gang, med eksempelvis Apple Pay, Samsung Pay eller Garmin Pay.
Når du har mottatt det fysiske kortet må det aktiveres før du kan bruke det. Du aktiverer kortet det gjelder i nett- og mobilbanken, eller ved å betale med PIN-kode i en betalingsterminal.Kredittkort
I nett- og mobilbanken velger du Søk om kredittkort. Vi gjennomgår søknaden din og kontakter deg hvis vi trenger mer informasjon. -
Sperr kortet umiddelbart om det er mistet eller stjålet
Du sperrer kortet i nett- og mobilbanken eller ved å ringe Support24 på døgnåpen servicetelefon 22 39 77 00
-
I nett- og mobilbanken går du til kortet det gjelder, velger Digitalt kort og deretter Vis kortinformasjon.
Av sikkerhetshensyn har ikke rådgiverne våre tilgang til å se hele kortnummeret ditt.
-
Når du betaler med kort på internett eller i apper, må du som regel oppgi CVC-kode i tillegg til kortnummer og utløpsdato. Denne 3-sifrede koden finner du bak på det fysiske kortet ditt. I tillegg finnes det en digital og dynamisk kode i nett- og mobilbanken din.
-
Du finner PIN-koden din i nett- og mobilbanken. Det er samme PIN-kode for alle kort.
Tastet feil kode?
Hvis du taster feil kode flere ganger, blir kortet midlertidig låst for flere forsøk. Da må du vente i 24 timer og i mellomtiden bekrefte om du husker riktig PIN-kode.Er du i utlandet?
Et siste forsøk kan være å sette kortet i en minibank og taste koden der. Hvis dette ikke fungerer, må du vente 24 timer før du forsøker på nytt. -
Hvis kortet ditt utløper f.eks. 09/25 betyr det at kortet er aktivt til og med 30. september 2025. Du vil normalt motta nytt kort ca. 40 dager før det gamle utløper.
-
I nett- og mobilbanken finner du ditt digitale kort. Det digitale kortet ditt kan brukes til å handle på nett og i apper uten å måtte finne frem det fysiske kortet.
Med det digitale kortet ditt finner du kortinformasjonen:
- Kortnummer
- Utløpsdato
- CVC-kode - denne er ikke lik koden på det fysiske kortet ditt. Koden er dynamisk og du får nye koder med begrenset varighet hver gang.
-
Fysiske kortbetalinger
Blir kortet avvist når du betaler kontaktløst? Stikk kortet inn i terminalen og tast PIN. Opplever du fremdeles problemer, kan du prøve å bruke Apple Pay eller Samsung Pay.Kortbetalinger på nett eller i apper
Har du lagt inn kortet ditt? Prøv gjerne å fjerne kortet og legge det til på nytt. Opplever du problemer fra PC? Prøv gjerne igjen fra mobilen, eller motsatt. Ved gjentatte problemer, bytt gjerne betalingsmåte - eksempelvis Vipps, Apple Pay, Paypal med mer.
Betaling Norge
Spørsmål og svar
-
En eFaktura må du godkjenne før beløpet trekkes fra kontoen din. En AvtaleGiro blir automatisk trukket fra kontoen din, uten at du må godkjenne.
eFaktura
En elektronisk faktura som sendes direkte til den eller de nettbankene som er registrert med navnet og personnummeret ditt. Med flere nettbanker velger du hvilken bank og konto du vil betale regningen fra.AvtaleGiro
En betalingsavtale for automatisk betaling av regninger, knyttet til en bestemt bank og konto. -
Når du betaler en regning til en aktør som tilbyr AvtaleGiro, vil du få opp forslag om å opprette AvtaleGiro for faste trekk/betalinger.
Om du godkjenner forslaget, sendes en beskjed til aktøren om at de skal sende deg fremtidige trekk som AvtaleGiro.
-
I nettbanken velger du Betale og overføre - Flytt AvtaleGiro. Her velger du hvilke avtaler som skal overføres.
-
eFakturaer følger personnummeret ditt og er derfor synlige i alle banker du er kunde i.
-
Endre en eFaktura
Du kan endre beløp, forfallsdato og hvilken konto betalingen skal trekkes fra.Er eFakturaen allerede godkjent?
Om ikke eFakturaen er trukket enda, vil du finne betalingen som ligger til forfall og kan gjøre de endringene du trenger.Slette en eFaktura
Klikk på eFakturaen og velg Slett. Da går det ingen betaling, og fakturaen blir borte fra nettbanken. Merk at den også slettes fra andre banker du eventuelt er kunde hos. -
eFaktura er en personlig avtale. For å behandle en eFaktura på vegne av en annen må det gis en fullmakt for dette. Merk at fullmakt ikke kan gis på tvers av banker.
Fullmakten kan vises, gis, endres eller slettes i nettbanken under Betale og overføre - Fullmakt for eFaktura.
-
Alle fakturautstedere kan i prinsippet sende deg eFaktura. Men det er du selv som bestemmer hvilke bedrifter du vil motta eFaktura fra.
Reserver deg fra å motta eFaktura
Du kan reservere deg mot enkelte bedrifter du ikke vil motta eFaktura fra, i innstillingene i nettbanken. -
Du kan legge inn kortet ditt i Apple Pay, Samsung Pay og Garmin Pay og betale kontaktløst med mobilen eller klokken din. Dette fungerer både i Norge og i utlandet.
Hva med Google Pay eller Tæpp med Vipps?
For øyeblikket kan vi ikke gi et konkret svar på når eller om dette vil tilbys. Vi jobber kontinuerlig med å undersøke nye og brukervennlige betalingsløsninger for kundene våre.
Betaling Utland
Spørsmål og svar
-
IBAN-nummer fungerer som et internasjonalt kontonummer. IBAN brukes hovedsakelig i Europa, og er obligatorisk for alle betalinger i euro. Du trenger IBAN når du skal betale til utlandet eller når du skal motta en betaling fra utlandet.
Finne IBAN-nummeret ditt
I nett- og mobilbanken går du inn på kontoen du vil ha pengene inn på, og velger Kontodetaljer. -
BIC/SWIFT-koder brukes til å identifisere banken ved utenlandsbetalinger.
Handelsbankens kode
Handelsbankens kode er HANDNOKK. På kontoutskriften fremstår koden som HANDNOKKXXX. -
For mer informasjon om land uten IBAN og begrensninger i land du kan sende/motta betalinger fra, finner du på vår nettside Betale til utlandet
-
Se prislisten for informasjon om kostnader.
-
Det kan ta opptil 2-5 dager før betalingen er registrert inn på konto.
Betal med mobilen eller klokken
Med kort fra Handelsbanken kan du bruke Apple Pay, Samsung Pay og Garmin Pay til å betale raskt og effektivt når du er på farten. Kontaktløs betaling er både trygt og sikkert.
Fordeler og rabatter er inkludert
Med et bankkort eller kredittkort fra Handelsbanken har du tilgang til flere gode fordeler, rabatter og opplevelser. Noen av fordelene er faste rabatter, mens andre oppdateres jevnlig gjennom året.
Tilgang til 1 400 lounger over hele verden
Har du et Platinum eller World Elite-kort fra Handelsbanken? Da får du nye loungebesøk årlig - helt gratis! Sjekk den enkelte lounge for gjeldende retningslinjer.