Publisert 7. mai 2024
Handelsbanken har de mest fornøyde bankkundene, ifølge Norsk Kundebarometer 2024. – Målet vårt er alltid å gi kundene våre den aller beste bankopplevelsen. Derfor er dette en veldig hyggelig anerkjennelse fra kundene våre. Tusen takk for tilliten, sier markeds- og kommunikasjonsdirektør Lars N. Sæthre i Handelsbanken.
De aller mest fornøyde bankkundene i landet er kunder i Handelsbanken. Det viser ferske resultater fra Norsk Kundebarometer 2024, som ble offentliggjort tirsdag 7. mai 2024.
– Resultatene er målt i en periode der vi har tatt imot tusenvis av nye kunder i Handelsbanken. Resultatet tyder på at vi har klart å gi også nye kunder den gode Handelsbanken-opplevelsen. Svært kort ventetid på telefon, korte behandlingstider av lån og gode rådgivningsmøter har vært viktige bidrag. Fornøyde kunder er alltid målet vårt, sier Sæthre.
Undersøkelsen måler hvor tilfredse privatkunder er med 155 tilbydere av varer og tjenester fra rundt 30 ulike bransjer i Norge.
Her er banklisten 2024:
Totalt har Handelsbanken oppnådd tilfredshet på 76,3 poeng, noe som sikrer en topplassering blant bankene.
Plass | Bank | Tilfredshet | Lojalitet |
---|---|---|---|
1 | Handelsbanken | 76,3 | 80,2 |
2 | Eika | 72,6 | 80,0 |
SpareBank 1 | 72,6 | 80,2 | |
4 | Sbanken | 68,6 | 54,7 |
5 | DNB | 68,0 | 72,5 |
6 | Nordea | 66,1 | 74,3 |
Personlig rådgivning og service
Ifølge Norsk Kundebarometer innebærer over 80 poeng at aktøren har «begeistrede kunder», 70-80 poeng «fornøyde kunder», mens under 70 poeng innebærer et betydelig innslag av «likegyldige eller misfornøyde kunder».
– Selv i en periode med stor pågang av nye kunder, opplever kundene at vi er der for dem. Det er vi glade for. Hele tanken vår er å skape den aller beste bankopplevelsen. Oppskriften er personlig rådgivning og lett tilgjengelig hjelp på toppen av gode digitale løsninger, sier Sæthre.
Jobber for å gjøre kundene enda mer fornøyde
Sæthre forteller at det gode resultatet inspirerer til å fortsette jobben for kundene fremover.
– Vi må forvalte tilliten kundene viser oss og stå på for å gjøre kundene våre enda mer fornøyde. Målet vårt er alltid å skape den aller beste bankopplevelsen og ha de mest fornøyde kundene, forteller Sæthre.
– Tusen takk for tilliten! Vi jobber hardt for å skape den aller beste bankopplevelse for kundene våre. Denne undersøkelsen bekrefter at vi er på riktig vei.