Regnskapsgodkjente betalinger

Mobil

Vi tilbyr regnskapsgodkjente betalinger

Alle betalinger må godkjennes via regnskapsgodkjente betalinger (RGB) i et ERP-system eller ettergodkjennes i Nettbedrift. 

Med regnskapsgodkjente betalinger kan vi som bank gjøre de lovpålagte kontrollene for betalinger som kommer på fil. 

Hvordan foregår det?

Sammen med betalingsfilen sendes det en autorisasjonsfil som gir informasjon om hvem hos bedriften som har godkjent betalingene. Denne informasjonen sjekkes så opp mot bankens register før betalinger legges til forfall.

Viktige forutsetninger: 

  1. Identifikatoren som brukes er norsk personnummer. Løsningen er altså kun tilrettelagt for personer som har dette. 
  2. Det kan bare være én godkjenner (eventuelt godkjennerpar) per distinkt debetkonto. 
  3. Hvis betalinger er godkjent av personer som ikke er registrert med riktig fullmakt systemene våre, vil betalingene bli avvist.
Direkte Remittering: Denne tjenesten er avviklet.

Kom i gang med regnskapsgodkjente betalinger

Bestille bankintegrasjon

For å kunne sende betalingsfiler fra regnskapssystemet til Nettbedrift må dere bestille bankintegrasjon. Se nederst på siden for oversikt over hvilke regnskapssystem vi har integrasjon mot, og hvordan du bestiller.

Vi har allerede bankintegrasjon

Hvis dere allerede har en bankintegrasjon kan dere ta i bruk løsningen så snart ERP-leverandøren deres er klar. Se oversikt under for mer informasjon.

ikon filoverføring

Bruker i Nettbedrift

De personene i bedriften som skal godkjenne betalinger og betalingsfiler må være registrert som bruker i Nettbedrift. En bruker kan registreres med rollene Bruker eller Administrator. En administrator kan opprette Nettbedriftsbrukere og tildele disse kontorettigheter. Personer som skal bli bruker i Nettbedrift må være registrert med gyldig legitimasjon hos oss, ved førstegangspålogging vil det kreves at brukeren identifiserer seg med BankID.

Logg inn for å opprette/endre bruker i Nettbedrift Åpnes i nytt vindu

Kontorettigheter

Brukere som skal godkjenne betalinger, må tildeles rettigheter til kontoene det skal betales fra. Dette kan en administrator gjøre i administrasjonsmodulen i Nettbedrift, her finner du også oversikt over de eksisterende kontorettighetene.

Logg inn for å tildele/endre/se kontorettigheter Åpnes i nytt vindu

Handelsbanken er integrert med følgende regnskapssystemer

  •  
    • Visma.Net Autopay er tilrettelagt for regnskapsgodkjente betalinger.
    • Du bestiller bankintegrasjon ved å ta kontakt med din rådgiver, eller ved å sende en e-post med ditt organisasjonsnummer og kundenavn til 
  •  
    • ON Property er tilrettelagt for regnskapsgodkjente betalinger. 
    • Du bestiller bankintegrasjon ved å ta kontakt med din rådgiver, eller ved å sende en e-post med ditt organisasjonsnummer og kundenavn til 
  •  
    • Visma.Net Autopay (herunder Tripletex) er tilrettelagt for regnskapsgodkjente betalinger.
    • Tripletex har p.t. ikke støtte for dobbel godkjenning.
    • Du bestiller bankintegrasjon ved å ta kontakt med din rådgiver, eller ved å sende en e-post med ditt organisasjonsnummer og kundenavn til 
    • Poweroffice er tilrettelagt for regnskapsgodkjente betalinger.
    • Du bestiller bankintegrasjon ved å ta kontakt med din rådgiver, eller ved å sende en e-post med ditt organisasjonsnummer og kundenavn til 
    • 24SevenOffice er tilrettelagt for regnskapsgodkjente betalinger.
    • 24SevenOffice har p.t. ikke støtte for dobbel godkjenning.
    • Du bestiller bankintegrasjon ved å ta kontakt med din rådgiver, eller ved å sende en e-post med ditt organisasjonsnummer og kundenavn til 
    • Zirius er tilrettelagt for regnskapsgodkjente betalinger.
    • Zirius har p.t. ikke støtte for dobbel godkjenning.
    • Du bestiller bankintegrasjon ved å ta kontakt med din rådgiver, eller ved å sende en e-post med ditt organisasjonsnummer og kundenavn til 
    • Aritma er tilrettelagt for regnskapsgodkjente betalinger.
    • Aritma er en integrasjonspartner. Gjennom sitt bank API leverer de full bankintegrasjon for regnskapssystemer de har avtale med.

      Per i dag gjelder dette:
    • Uni Economy
    • SB1 Regnskap
    • Rambase
    • Sumango
    • Agendec
    • Fiken (se egen avtale)
     
    • Du bestiller bankintegrasjon ved å ta kontakt med din rådgiver, eller ved å sende en e-post med ditt organisasjonsnummer og kundenavn til 
    • XLedger er tilrettelagt for regnskapsgodkjente betalinger.
    • Du bestiller bankintegrasjon ved å ta kontakt med din rådgiver, eller ved å sende en e-post med ditt organisasjonsnummer og kundenavn til 
    • Duett er klare med regnskapsgodkjente betalinger.
    • Du bestiller bankintegrasjon ved å ta kontakt med din rådgiver, eller ved å sende en e-post med ditt organisasjonsnummer og kundenavn til 
    • Fiken benytter Aritma som integrasjonspartner med Handelsbanken.
    • Alle kunder som bruker Fiken kan sette opp bankintegrasjon med Handelsbanken.
    • Fiken er tilrettelagt for regnskapsgodkjente betalinger.
    • Du bestiller bankintegrasjon ved å ta kontakt med din rådgiver, eller ved å sende en e-post med ditt organisasjonsnummer og kundenavn til 
    • Azets Insight er et regnskapskontor og ikke en ERP-leverandør. Azets Insight sine kunder bruker hovedsakelig Visma systemer (noen få bruker PowerOffice eller 24SevenOffice). Nye kunder via Azets Insight må derfor bruke den filoverføringavtalen som som gjelder for sitt ERP-system.
    • NB! For at Azets Insight sin regnskapsmedarbeider skal kunne sende inn regnskapsgodkjente betalinger på vegne av sin kunde, må denne bedriftens betalingskontoer legges opp i Azets Insight sin Nettbedriftavtale med en tilleggsavtale. Kunden må ta kontakt med rådgiver i Handelsbanken. 
    • Visma.Net Autopay er tilrettelagt for regnskapsgodkjente betalinger. 
    • Du bestiller bankintegrasjon ved å ta kontakt med din rådgiver, eller ved å sende en e-post med ditt organisasjonsnummer og kundenavn til 
    • Har ikke lagt til rette for regnskapsgodkjente betalinger, og betalinger må ettergodkjennes i Nettbedrift. Ta kontakt med Visma eAccounting for informasjon om fremdrift.
  •  
    • Continia Payment Management har ikke tilrettelagt for regnskapsgodkjente betalinger.
    • Alle betalingsfiler må ettergodkjennes i Nettbedrift.
    • Continia Payment Management  er en integrasjonspartner og leverer bankintegrasjon for:
      • Microsoft Dynamics Business Central
      • Microsoft NAV (Navison)
    • P.t. ikke klare for å aktivere regnskapsgodkjente betalinger. Inntil videre må betalinger ettergodkjennes i Nettbedrift.
    • Oryton er tilrettelagt for regnskapsgodkjente betalinger.
    • Oryton har p.t. ikke støtte for dobbel godkjenning.
    • Du bestiller bankintegrasjon ved å ta kontakt med din rådgiver, eller ved å sende en e-post med ditt organisasjonsnummer og kundenavn til 

Handelsbanken tilbyr betalingsintegrasjon med følgende selskaper

    • Handelsbanken har integrasjon med iizy AS for automatisk innlesning av innbetalingsinformasjon. 
    • Du bestiller bankintegrasjon ved å ta kontakt med din rådgiver, eller ved å sende en e-post med ditt organisasjonsnummer og kundenavn til