Regnskapsgodkjente betalinger

Mobil

Vi tilbyr regnskapsgodkjente betalinger

Alle betalinger må godkjennes via regnskapsgodkjente betalinger (RGB) i et ERP system eller ettergodkjennes i Nettbedrift. 

Med regnskapsgodkjente betalinger kan vi som bank gjøre de lovpålagte kontrollene for betalinger som kommer på fil. 

Hvordan foregår det?

Sammen med betalingsfilen sendes det en autorisasjonsfil som gir informasjon om hvem hos bedriften som har godkjent betalingene. Denne informasjonen sjekkes så opp mot bankens register før betalinger legges til forfall.

Viktige forutsetninger: 

  1. Identifikatoren som brukes er norsk personnummer. Løsningen er altså kun tilrettelagt for personer som har dette. 
  2. Det kan bare være èn godkjenner (eventuelt godkjennerpar) per distinkt debetkonto. 
  3. Hvis betalinger er godkjent av personer som ikke er registrert med riktig fullmakt systemene våre, vil betalingene bli avvist.
Direkte Remittering: Denne tjenesten er avviklet.

Kom i gang med regnskapsgodkjente betalinger

Bestille bankintegrasjon

For å kunne sende betalingsfiler fra regnskapssystemet til Nettbedrift må dere bestille bankintegrasjon. Se nederst på siden for oversikt over hvilke regnskapssystem vi har integrasjon mot, og tilhørende filoverføringsavtale.

Vi har allerede bankintegrasjon

Hvis dere allerede har en bankintegrasjon kan dere ta i bruk løsningen så snart ERP-leverandøren deres er klar. Se oversikt under for mer informasjon.

ikon filoverføring

Bruker i Nettbedrift

De personene i bedriften som skal godkjenne betalinger og betalingsfiler må være registrert som  bruker i Nettbedrift. En bruker kan registreres med rollene Bruker eller Administrator. En administrator kan opprette Nettbedriftsbrukere og tildele disse kontorettigheter. Personer som skal bli bruker i Nettbedrift må være registrert med gyldig legitimasjon hos oss, ved førstegangspålogging vil det kreves at brukeren identifiserer seg med Bank-ID.

Logg inn for å opprette/endre bruker i Nettbedrift Åpnes i nytt vindu

Kontorettigheter

Brukere som skal godkjenne betalinger, må tildeles rettigheter til kontoene det skal betales fra. Dette kan en administrator gjøre i administrasjonsmodulen i Nettbedrift, her finner du også oversikt over de eksisterende kontorettighetene.

Logg inn for å tildele/endre/se kontorettigheter Åpnes i nytt vindu

Handelsbanken er integrert med følgende regnskapssystemer

  •  
    • ON Property er tilrettelagt for regnskapsgodkjente betalinger. 


    • Slik fyller du ut avtalen
    • Denne avtalen gjelder for alle systemer som bruker ON Property
    • Fyll inn selskapsdetaljer. 
    • Tilvalg innbetalingstjenester (alle felt må fylles ut med Ja eller Nei): 
      • Kontoutdrag for bankavstemming - kryss ja dersom du bruker bankavstemming.
      • Detaljert innbetalingsinformasjon - kryss ja dersom du fakturerer med KID og/eller ønsker mer informasjon om dine innbetalinger.
    • NB: avtalen må signeres ihht. til firmaattest og sendes til rådgiveren din i Handelsbanken.
  •  
    • Visma.Net Autopay er tilrettelagt for regnskapsgodkjente betalinger. Hvis  dere bruker Autopay 3, må bedriften


    • Slik fyller du ut avtalen
    • Denne avtalen gjelder for alle systemer som bruker Visma.net Autopay (inklusiv Tripletex)
    • Fyll inn selskapsdetaljer. 
    • Tilvalg innbetalingstjenester (alle felt må fylles ut med Ja eller Nei): 
      • Kontoutdrag for bankavstemming - kryss ja dersom du bruker bankavstemming.
      • Detaljert innbetalingsinformasjon - kryss ja dersom du fakturerer med KID og/eller ønsker mer informasjon om dine innbetalinger.
    • NB: avtalen må signeres ihht. til firmaattest og sendes til rådgiveren din i Handelsbanken.
  •  
    • Visma.Net Autopay (herunder Tripletex) er tilrettelagt for regnskapsgodkjente betalinger. Hvis  dere bruker Autopay 3, må bedriften
    • Tripletex har p.t ikke støtte for dobbel godkjenning.


    • Slik fyller du ut avtalen
    • Denne avtalen gjelder for alle systemer som bruker Visma.net Autopay (inklusiv Tripletex)
    • Fyll inn selskapsdetaljer. 
    • Tilvalg innbetalingstjenester (alle felt må fylles ut med Ja eller Nei): 
      • Kontoutdrag for bankavstemming - kryss ja dersom du bruker bankavstemming.
      • Detaljert innbetalingsinformasjon - kryss ja dersom du fakturerer med KID og/eller ønsker mer informasjon om dine innbetalinger.
    • NB: avtalen må signeres ihht. til firmaattest og sendes til rådgiveren din i Handelsbanken.
    • Poweroffice er tilrettelagt for regnskapsgodkjente betalinger.
    • Poweroffice har p.t ikke støtte for dobbel godkjenning.


    • Slik fyller du ut avtalen
    • Fyll inn selskapsdetaljer. 
    • Tilvalg innbetalingstjenester (alle felt må fylles ut med Ja eller Nei): 
      • Mottak av OCR-data - kryss Ja dersom du fakturerer med KID og ønsker informasjon direkte inn i Poweroffice .
      • Kontonummer for innbetalinger - angi dersom du har krysset av for mottak av OCR data
      • Kontoutdrag for bankavstemming - kryss ja dersom du bruker bankavstemming.
    • NB: avtalen må signeres ihht. til firmaattest og sendes til rådgiveren din i Handelsbanken.
    • 24SevenOffice er tilrettelagt for regnskapsgodkjente betalinger.
    • 24SevenOffice har p.t ikke støtte for dobbel godkjenning.


    • Slik fyller du ut avtalen
    • Denne avtalen gjelder for alle systemer som bruker 24SevenOffice 
    • Fyll inn selskapsdetaljer. 
    • Tilvalg innbetalingstjenester (alle felt må fylles ut med Ja eller Nei): 
      • Kontoutdrag for bankavstemming - kryss ja dersom du bruker bankavstemming.
      • Detaljert innbetalingsinformasjon - kryss ja dersom du fakturerer med KID og/eller ønsker mer informasjon om dine innbetalinger.
    • NB: avtalen må signeres ihht. til firmaattest og sendes til rådgiveren din i Handelsbanken.
    • Zirius er tilrettelagt for regnskapsgodkjente betalinger.
    • Zirius har p.t ikke støtte for dobbel godkjenning. 


    • Slik fyller du ut avtalen
    • Denne avtalen gjelder for alle systemer som bruker Zirius
    • Fyll inn selskapsdetaljer. 
    • Tilvalg innbetalingstjenester (alle felt må fylles ut med Ja eller Nei): 
      • Kontoutdrag for bankavstemming - kryss ja dersom du bruker bankavstemming.
      • Detaljert innbetalingsinformasjon - kryss ja dersom du fakturerer med KID og/eller ønsker mer informasjon om dine innbetalinger.
    • NB: avtalen må signeres ihht. til firmaattest og sendes til rådgiveren din i Handelsbanken.
    • Aritma er tilrettelagt for regnskapsgodkjente betalinger.
    • Aritma er en integrasjonspartner. Gjennom sitt bank API leverer de full bank integrasjon for regnsskapssystemer de har avtale med.

      Per i dag gjelder dette:
    • Uni Economy
    • SB1 Regnskap
    • Rambase
    • Sumango
    • Agendec
    • Fiken (se egen avtale)


    • Slik fyller du ut avtalen
    • Denne avtalen gjelder for alle systemer som bruker Aritma
    • Fyll inn selskapsdetaljer. 
    • Tilvalg innbetalingstjenester (alle felt må fylles ut med Ja eller Nei): 
      • Kontoutdrag for bankavstemming - kryss ja dersom du bruker bankavstemming.
      • Detaljert innbetalingsinformasjon - kryss ja dersom du fakturerer med KID og/eller ønsker mer informasjon om dine innbetalinger.
    • NB: avtalen må signeres ihht. til firmaattest og sendes til rådgiveren din i Handelsbanken.
    • XLedger er tilrettelagt for regnskapsgodkjente betalinger.


    • Slik fyller du ut avtalen
    • Fyll inn selskapsdetaljer. 
    • Tilvalg innbetalingstjenester (alle felt må fylles ut med Ja eller Nei): 
      • Mottak av OCR-data - kryss Ja dersom du fakturerer med KID og ønsker informasjon direkte inn i XLedger.
      • Kontonummer for innbetalinger - angi dersom du har krysset av for mottak av OCR data
      • Kontoutdrag for bankavstemming - kryss ja dersom du bruker bankavstemming.
    • NB: avtalen må signeres ihht. til firmaattest og sendes til rådgiveren din i Handelsbanken.
    • Duett er klare med regnskapsgodkjente betalinger.


    • Slik fyller du ut avtalen
    • Fyll inn selskapsdetaljer. 
    • Tilvalg innbetalingstjenester (alle felt må fylles ut med Ja eller Nei): 
      • Mottak av OCR-data - kryss Ja dersom du fakturerer med KID og ønsker informasjon direkte inn i Duett.
      • Kontonummer for innbetalinger - angi dersom du har krysset av for mottak av OCR data
    • NB: avtalen må signeres ihht. til firmaattest og sendes til rådgiveren din i Handelsbanken.
    • Fiken benytter Aritma som integrasjonspartner med Handelsbanken.
    • Alle kunder som bruker Fiken kan sette opp bankintegrasjon med Handelsbanken.
    • Fiken har er tilrettelagt for regnskapsgodkjente betalinger.


    • Slik fyller du ut avtalen
    • Denne avtalen gjelder for kunder som bruker Fiken. 
    • Fyll inn selskapsdetaljer. 
    • NB: avtalen må signeres ihht. til firmaattest og sendes til rådgiveren din i Handelsbanken.
    • Azets Insight er et regnskapskontor og ikke en ERP leverandør. Azets Insight sine kunder bruker hovedsakelig Visma systemer (noen få bruker PowerOffice eller 24SevenOffice). Nye kunder via Azets Insight må derfor bruke den filoverføringavtalen som som gjelder for sitt ERP system.
    • NB! for at Azets Insight sin regnskapsmedarbeider skal kunne sende inn regnskapsgodkjente betalinger på vegne av sin kunde må denne bedriftens betalingskontoer legges opp i Azets Insight sin Nettbedriftavtale med en tilleggsavtale. Kunden må ta kontakt med rådgiver i Handelsbanken. 
    • Visma.Net Autopay er tilrettelagt for regnskapsgodkjente betalinger. Hvis  dere bruker Autopay 3, må bedriften


    • Slik fyller du ut avtalen
    • Denne avtalen gjelder for alle systemer som bruker Visma.net Autopay
    • Fyll inn selskapsdetaljer. 
    • Tilvalg innbetalingstjenester (alle felt må fylles ut med Ja eller Nei): 
      • Kontoutdrag for bankavstemming - kryss ja dersom du bruker bankavstemming.
      • Detaljert innbetalingsinformasjon - kryss ja dersom du fakturerer med KID og/eller ønsker mer informasjon om dine innbetalinger.
    • NB: avtalen må signeres ihht. til firmaattest og sendes til rådgiveren din i Handelsbanken.
    • Har ikke lagt til rette for regnskapsgodkjente betalinger, og betalinger må ettergodkjennes i Nettbedrift. Ta kontakt med Visma eAccounting for informasjon om fremdrift.


    • Slik fyller du ut avtalen
    • Denne avtalen gjelder for alle systemer som bruker Visma eAccounting
    • Fyll inn selskapsdetaljer. 
    • Tilvalg innbetalingstjenester (alle felt må fylles ut med Ja eller Nei): 
      • Kontoutdrag for bankavstemming - kryss ja dersom du bruker bankavstemming.
      • Detaljert innbetalingsinformasjon - kryss ja dersom du fakturerer med KID og/eller ønsker mer informasjon om dine innbetalinger.
    • NB: avtalen må signeres ihht. til firmaattest og sendes til rådgiveren din i Handelsbanken.
  •  
    • Continia Payment Management  har ikke  tilrettelagt for regnskapsgodkjente betalinger.
    • Alle betalingsfiler må ettergodkjennes i Nettbedrift
    • Continia Payment Management  er en integrasjonspartner og leverer bankintegrasjon for:
    • Microsoft Dynamics Business Central
    • Microsoft NAV (Navision) 


    • Slik fyller du ut avtalen
    • Denne avtalen gjelder for alle systemer som bruker Continia Payment Management  
    • Fyll inn selskapsdetaljer. 
    • Det er obligatorisk med kontoutdrag for bankavstemming og detaljert innbetalingsinformasjon
    • Filutveksling støttes kun med Nettbedrift Pluss
    • NB: avtalen må signeres ihht. til firmaattest og sendes til rådgiveren din i Handelsbanken.
    • P.t ikke klare for å aktivere regnskapsgodkjente betalinger. Inntil videre må betalinger ettergodkjennes i Nettbedrift.
    • Oryton er tilrettelagt for regnskapsgodkjente betalinger.
    • Oryton har p.t ikke støtte for dobbel godkjenning.


    • Slik fyller du ut avtalen
    • Denne avtalen gjelder for alle systemer som bruker Oryton
    • Fyll inn selskapsdetaljer. 
    • Tilvalg innbetalingstjenester (alle felt må fylles ut med Ja eller Nei): 
      • Kontoutdrag for bankavstemming - kryss ja dersom du bruker bankavstemming - obligatorisk
      • Detaljert innbetalingsinformasjon - kryss ja dersom du fakturerer med KID og/eller ønsker mer informasjon om dine innbetalinger.
    • NB: avtalen må signeres ihht. til firmaattest og sendes til rådgiveren din i Handelsbanken.

Handelsbanken tilbyr betalingsintegrasjon med følgende selskaper

    • Handelsbanken har integrasjon med iizy AS for automatisk innlesning av innbetalingsinformasjon. 
    • Fyll ut og send inn til rådgiveren din i Handelsbanken hvis du ønsker integrasjon med iizy AS.