- Bedrift /
- Konto og betale /
- Betale /
- Ettergodkjenning
Ettergodkjenning av betalinger via ERP-leverandører
Handelsbanken avvikler muligheten til forhåndsgodkjenning av filer.
Alle betalinger, som overføres via integrasjon med ERP-leverandør, må nå nå godkjennes i Nettbedrift. Kravet er begrenset til nye avtaler med gyldighet fra 6. desember 2019.
Bakgrunnen er hvitvaskingsregelverkets krav til bankene om å kjenne sine kunder. Vi er pålagt å vite hvem som utfører betalinger og ha legitimert dem, jfr hvitvaskingslovens §13, jfr § 12. Dette betyr at Handelsbanken må registrere og kontrollere alle disponenter, og dermed også personer som godkjenner betalinger. Dette gjelder også dem som gjennom fil-innsendelse initierer en betaling fra en konto.
Nets direkte remittering
Nets Direkte remittering omfattes av samme lovkrav, og bestilling av denne tjenesten på konto i Handelsbanken, vil ikke lenger være mulig.
Ta kontakt for informasjon om endringer for eksisterende avtaler inngått før 6. desember 2019.