Handelsbanken
  • Konto og betale
    • Konto
      • Transaksjonskonto
      • Skattetrekkskonto
      • Høyrentekonto
      • Plasseringskonto boligselskap
      • Valutakonto
      • Cash pool
      • Depositumkonto
    • Bedriftskort
    • Betale
      • Betale leverandører og skatter
      • Betale lønn
      • Betale til utlandet
      • Filtjenester
    • Ta betalt
      • Ta betalt med kort
      • Ta betalt med faktura
      • Ta betalt fra utlandet
  • Finansiere
    • Kreditt
    • Garanti
    • Likviditetsplanlegging
    • Låne
      • Bedriftslån
      • Eiendomslån
    • Grønn finansiering
      • Grønt eiendomslån
      • Grønn byggekreditt
      • Grønt omstillingslån
  • Plassere
    • Plassere for ulike formål
    • Plasseringsformer
      • Høyrentekonto
      • Plasseringskonto boligselskap
      • Fond
      • Verdipapirer
    • Markedsinformasjon og analyse
  • Pensjon
    • Innskuddspensjon
    • For dine ansatte
    • For selvstendig næringsdrivende
  • Rådgivning
    • Virksomhet i utlandet
    • Corporate Finance
    • Risikostyring
    • Kapitalforvaltning
    • Analyse og strukturering
    • Bærekraft
  • Digitale tjenester
    • Nettjenester
      • Nettbedrift
      • Insight
      • Trade Finance
      • GlobalOn-Line
      • Valuta- og rentehandel
    • Mobil
      • App for bedriftskort
    • Fullmakter
    • BankID
    • Hjelp og support
    • Sikkerhet bedrift

Bytt til

  • Privat
  • Bedrift
  • Forening
  • Private Banking
  • Om oss
  • Bli kunde
  1. Bedrift
  2. Hjelp og support
  3. Veiledning betaling

Veiledning betaling

Finn svar på det du lurer på rundt innenlands og utenlandsbetaling, filoverføring og andre tjenester.

Betalinger i Norge

  • I Nettbedrift registrerer du en betaling under Betalinger - Betale. 

    Merk at brukeren må ha fullmakten "Registrere" på den kontoen det skal betales fra.

  • Finn betalingen i nettbedrift under Betaling - Forfallsregister, og opphev godkjenning.

    Merk at brukeren må ha fullmakt til godkjenning på kontoen det gjelder. Merk også at det ikke er mulig å stanse betalinger som er reservert på konto.

  • For brukere av Nettbedrift

    Betalingsfrister for godkjente utbetalinger i NOK 

  • Dette kan skyldes at kontoen er satt opp med dobbelt godkjenning. Da ligger betalingen tilgjengelig for andre godkjennere.

  • Ta kontakt med Support Bedrift for å endre antall godkjennere.

  • Lønnsliste ligger i Nettbedrift under Betalinger - Lønnsliste.

    Når du skal lage og utbetale lønnslister må du først ha kontorettigheten "Lønn" på den kontoen det gjelder. Kontakt administratoren din i Nettbedrift for å bli tildelt dette.

  • Det er dessverre ikke mulig for oss å tilbakeføre utførte betalinger. Ta kontakt med mottakeren og/eller mottakerbanken for å få tilbakeført beløpet.

  • Dessverre er det ikke mulig å tilbakeføre fra skattetrekkskonto selv. Søk om tilbakeføring (frigivelse) av midler hos Skatteetaten, og kontakt deretter rådgiveren din.

    Gå til Skatteetaten.no Åpnes i nytt vindu

Betalingstjenester

  • Logg inn

    1) Er du innlogget i nettbedrift? Velg Bedriftstjenester - Nets Kundeportal.

    2) Ikke innlogget? Velg Logg Inn - Nets Kundeportal.

    Tjenester som tilbys i Nets Kundeportal

    - Transaksjonshistorikk på alle egne kontoer i Handelsbanken

    - Kontoverifikasjon gyldig og aktiv konto (KAR)

    - Kontoverifikasjon gyldig konto og bekreftelse eier av konto

  • I Nettbedrift velger du Administrasjon - OCR Bestilling. Avtalen er klar dagen etter. 

    Merk at det kun er administratorer som kan bestille og endre OCR.

Regnskapsgodkjente betalinger - RGB

  • Ta kontakt med Support Bedrift for å etablere bankintegrasjon.

    Les mer om regnskapsgodkjente betalinger

  • Elektronisk innbetalingsfil 

    En innbetalingstjeneste hvor alle typer innbetalinger leveres i en og samme fil. Med elektronisk innbetalingsfil eller Camt.054c-formatet, kan du få automatisk avstemming av alle innbetalinger, enten de har KID-nummer, bare meldingstekst eller ingen av delene.

    OCR

    Med en OCR-avtale får du kun informasjon på fil om innbetalinger som har KID-nummer.

  • Du kan ikke endre en filbetaling i Nettbedrift. Ta kontakt med regnskapsprogrammet du bruker.

  • Sjekk om kontofullmakten din stemmer. For å utføre betalinger fra regnskapsprogrammet må du ha samme kontofullmakt der som du har i Nettbedrift.

    NB! Du må ha logget inn i Nettbedrift minst en gang før du kan utføre betalinger fra regnskapsprogrammet.

    Mangler du bruker i Nettbedrift? 

    Ta kontakt med administratoren din.

  • Kontakt Support Bedrift i god tid før du bytter regnskapsprogram. Da etablerer vi en ny avtale så du er oppe og står med en gang.

    Se hvilke ERP-leverandører vi støtter

Manuell filbehandling

  • I Nettbedrift velger du Filbehandling - Oppsett filoverføring - Nytt filoppsett. 

    Velg filtype, lag et vilkårlig navn på filoppsett og fil.

  • I Nettbedrift velger du Konto og kort - Bankavstemming.

Utenlandsbetaling

  • IBAN finner du i Nettbedrift når du velger kontoen i kontooversikten. Den står også på kontoutskriften

    SWIFT/BIC er lik for alle kontoer i Handelsbanken Norge, og er HANDNOKK.

  • Kodene er satt av Skatteetaten og står oppført hos dem. Kodene er for rapportering til Norges Bank av hvorfor pengene går ut av landet.

    Gå til Skatteetaten.no Åpnes i nytt vindu

Mastercard Corporate Connect

  • Hvis du ikke har norsk BankID kan du logge inn med engangskode (OTP) på e-post.

    If you don't have a Norwegian BankID, you can log in with a one time password (OTP) on e-mail.

    Brukerveiledning for Mastercard Corporate Connect innlogging uten BankID (norsk/English) (pdf 1.2 MB) Åpnes i nytt vindu

  • Har du norsk BankID kan du bruke den når du logger inn på vegne av bedriften.

    Brukerveiledning for Mastercard Corporate Connect norsk (pdf 1.2 MB) Åpnes i nytt vindu

  • If you have a Norwegian BankId, please use this to log in on behalf of the business.

    MasterCard Corporate Connect User Guide (pdf 1.2 MB) Åpnes i nytt vindu

Les mer

  • Hjelp og support
  • Veiledning Nettbedrift
  • Veiledning Betaling
  • Veiledning Konto og kort

Rådgivning

Vi har 37 bankkontor i hele Norge, med dyktige rådgivere som er klare til å gi deg personlig oppfølging og rådgivning.

Finn bankkontor

Om rådgivningen vår

Hovedkontor 22 39 70 00

Support24 Privat

Vi hjelper deg døgnet rundt med nettbank, mobilbank, BankID, pålogging og bankkort. 

Mistanke om misbruk av kort eller BankID? Kontakt oss umiddelbart.

Ring oss på 22 39 77 00

Support Bedrift

Vi hjelper deg mandag til fredag mellom kl. 08.00-15:30. 

Utenom kontortid hjelper vi deg med pålogging og sperring av kort.

Ring oss på 22 39 79 00

Hjelp og support

Snarveier

Prisliste

Kontakt oss

Unngå svindel

Hvorfor stiller vi spørsmål?

  • Cookies
  • Personvernerklæring
  • Antihvitvaskinformasjon
  • Vilkår
  • Magasinet
  • Offisielle kanaler
  • Global  Öppnas i nytt fönster
  • Nederland  Öppnas i nytt fönster
  • Storbritannia  Öppnas i nytt fönster
  • Sverige  Öppnas i nytt fönster
  • © Svenska Handelsbanken AB (publ)