1. Privat
  2. /
  3. Mobil og nettbank
  4. /
  5. Sikkerhet

Sikkerhet

Vi tar sikkerheten din på alvor.

Vi jobber aktivt for å ligge et skritt foran svindlerne og ivareta din og bankens sikkerhet. Svindlere finner stadig nye og kreative metoder for å lure til seg penger og sensitiv informasjon, derfor tester og oppdaterer vi våre systemer og sikkerhetsrutiner jevnlig. Vi har implementert en rekke tiltak som sikrer at vi fanger raskt opp mistenkelige transaksjoner og andre mulige kriminelle angrep mot banken, eller våre kunder. Om vi oppdager noe som ikke stemmer, kontakter vi deg med en gang. Dine personopplysninger er trygge hos oss; vårt fokus er din trygghet.

Slik bruker vi Cookies

Utsatt for svindel?

Mistenker du at noen har dine personopplysninger, påloggingsdetaljer eller at du kan være utsatt for et bedrageriforsøk? Ta kontakt med oss umiddelbart.

Finn kontor
Ring Support24 på 22397700

Vær kritisk til henvendelser

  • Vi vil aldri kontakte deg for å be om innloggingsinformasjon, koder eller sensitive personopplysninger.
  • Vi vil aldri sende deg sms/e-post der vi oppmuntrer deg til å logge inn.
  • Vær varsom med å stole på noen bare fordi vedkommende har personlige opplysninger om deg.
  • Vær spesielt oppmerksom på henvendelser som oppfordrer deg til å foreta deg noe for å stanse et pågående bedrageriforsøk.

Sperr kort, kodebrikke og BankID

Har du mistet eller blitt frastjålet kort, BankID-brikke eller BankID-tilkoblet mobiltelefon, må du sperre dette umiddelbart. Dette kan du gjøre ved å ringe Support24 på +47 22 39 77 00, som er døgnåpent hele året. Du kan også selv sperre kort i mobilbank eller nettbank.

Phishing og annen nettbasert kriminalitet

Handelsbanken har investert store ressurser i sikkerhet og kontinuerlig overvåkning av våre nettverk og systemer. Svindlerne fokuserer derfor i økende grad på å forsøke å svindle enkeltpersoner, og det er derfor viktig at du er oppmerksom og ikke gir i fra deg påloggingsinformasjon.

Thief

Kjente former for bedrageri og svindel 

Svindlere bruker kreative metoder for å få skaffe seg tilgang til penger eller sensitiv informasjon. Det er viktig å være bevisst og årvåken slik at du kan beskytte deg selv og unngå tap. Vi har samlet noen av de mest kjente formene for bedrageri og svindel, men husk at svindlerne stadig finner nye og utspekulerte måter - så denne oversikten er på ingen måte komplett.

tre människor

ID-tyveri 

ID-tyveri oppstår når noen stjeler sensitive personopplysninger om deg. Svindlerne kan da bevisst fremstå som deg og opprette nye kundeforhold i ditt navn. Ta kontakt med rådgiveren din om du mistenker at noen misbruker din identitet.