BankID på mobil fases ut og erstattes av BankID-appen

BankID på mobil vil fortsatt fungere en god stund, men vil etter hvert fases ut. Du bør derfor ta i bruk BankID-appen nå.

-

Hvordan aktiverer jeg BankID-appen?

  1. Last ned BankID-appen fra App StoreÅpnes i nytt vindu eller Google Play.Åpnes i nytt vindu 
  2. Aktiver appen med BankID på mobilÅpnes i nytt vindukodebrikke Åpnes i nytt vindueller kodeordÅpnes i nytt vindu. BankID'en din må være gyldig for at du skal kunne aktivere appen.
  3. Hvis du bare har brukt BankID på mobil i det siste, kan det hende BankID med kodebrikke ikke lenger er aktiv. Da kan du logge inn i nettbanken med kodebrikke med passord (ikke med BankID på mobil), og opprette en ny BankID-avtale i nettbanken. Hvis du har glemt passordet for å logge deg inn i nettbanken,  kan du kontakte bankkontoret ditt eller Support24. 
  4. Tillat varslinger, appen fungerer best da. 

Slik fungerer BankID-appen

BankID-app som digital kodebrikke 

  • BankID-appen erstatter behovet for kodebrikke. Kodebrikken er imidlertid fortsatt knyttet til BankID'en din og bør derfor oppbevares på et trygt sted.
  • Du slipper du å ha selve kodebrikken når du skal logge deg inn, godkjenne betalinger, signere eller bruke offentlige tjenester. 
  • I stedet for å taste inn en engangskode fra kodebrikken, får du et varsel på mobilen din som ber deg om å godkjenne i appen.

Hvorfor erstattes BankID på mobil?

  • Nye krav til teknologi og tilgjengelighet
  • Flere tjenester og støtte for signering
  • Ingen kostnader for deg som bruker

Spørsmål og svar om BankID-appen