Hai som svømmer og ser skummel ut.Hai som svømmer og ser skummel ut.

Dette er phishing

Phishing kalles også nettfiske på norsk. Bli kjent med formene for phishing her, så unngår du at svindlerne får deg på kroken.

Falsk / skadelig e-post

Merk deg at e-post er ikke en «sikker» kommunikasjonsform. Det er mange kjente former for svindel som utnytter at du har tillit til hvem avsenderen er og hva e-postene inneholder. I en e-post kan det være vedlegg som inneholder virus, eller annen skadelig programvare (malware) som kan ødelegge din datamaskin, spionere på all aktivitet du foretar deg på maskinen, eller låse maskinen med løfte om at denne «åpnes» mot betaling (ransomware).

Dette kan du gjøre: Vær alltid skeptisk til «ukjent» e-post. Dersom du mottar e-post fra noen du stoler på med et ukjent vedlegg, bør du ta kontakt for å bekrefte at e-posten faktisk er fra den det gjelder.

E-post fra "Posten" om manglende porto

Kunder får e-post om at en pakke er klar for henting, men at det mangler porto på kr 20 som må betales ved å klikke på en lenke. Kunden går inn på lenken, legger inn kortinformasjon, får passord på SMS (tilsynelatende) fra banken og blir belastet beløp mellom kr 4000 og og kr 40 000. 

Dette kan du gjøre: Vær alltid skeptisk til aktører som ber om informasjon på e-post. Oppgi aldri sensitiv informasjon, selv om avsender virker troverdig. Kontakt oss hvis du er usikker.

Agn
Svindlerne bruker mange typer agn for å få deg på kroken. En rik prins i Nigeria? En pakke du ikke visste du ventet på? En uforholdsmessig vakker person (inni og utenpå) som plutselig faller for akkurat deg?

«Direktørsvindel»

Det er en kjent metode at svindlere ser gjennom bedrifters nettsider for å definere hvilke roller den enkelte har i et firma. Deretter sender de en e-post som fremstår som de er fra en leder til en annen i firmaet, og ber om en rask overføring av penger til utlandet. Dette er en sterkt økende trend.

Dette kan du gjøre: Hvis du mottar en slik e-post, må du alltid sikre at denne faktisk er ekte. Ta kontakt med avsender og få bekreftelse på at overføringen skal gjøres. Optimalt sett bør bedrifter ha klare interne retningslinjer som sikrer to-trinns-bekreftelse før penger blir overført.

«Love scam» / svindel via sosiale medier

Svindlere bruker ofte sosiale medier som LinkedIn, Facebook, Instagram eller lignende. Her lager svindlere falske profiler som brukes for å etablere personlige forhold. Når disse «forholdene» har blitt etablert vil det over tid komme forespørsler om å få tilsendt penger. Svindlerne kan være svært utspekulerte og tålmodige, før en slik forespørsel kommer.

Dette bør du gjøre: Bruk sunn fornuft og sørg for at du over tid virkelig vet hvem du er i kontakt med. Vær skeptisk når det kommer en forespørsel om penger.  

Om du mistenker at du har mottatt svindel på e-post med Handelsbanken som «avsender», oppfordrer vi deg til å videresende e-posten i sin helhet til

, og slette e-posten etterpå.

– Virker det for godt til å være sant, er det ofte det. Felles for de fleste av kundene våre som blir svindlet er at de ikke trodde de ville falle for det.
Katarina L. Sørensen, svindelekspert i Handelsbanken
Katarina L. Sørensen, svindelekspert i Handelsbanken.

Les flere relaterte artikler

25. november 2024

Nå er det svindel-høytid

Det er en økning i svindelsaker i shopping-høytider som Black Friday og jul. I disse tider bør du være ekstra forsiktig når du handler på nett.

Faresignalene du bør se opp for
Kvinne leser gjennom papirer
18. november 2024

Hva er tegn på ID-tyveri?

Det er viktig å være forsiktig med egne personopplysninger så du unngår at andre utgir seg for å være deg. Her får du gode råd til å beskytte deg.

Hindre ID-tyveri
Kvinne leser papirer
6. november 2024

Svindlerne prøver seg når du gjør julegaveinnkjøp

Ved store handledager ser Handelsbanken en økning i antall svindelforsøk. Nå er det nye metoder svindlerne bruker.

Stor pågang av svindel i førjulstiden
Julegaver og en kurv med ved og kongler
15. oktober 2024

Svindelmetodene som går igjen

Ny teknologi gjør svindelmetodene bedre og smartere, og gjør det vanskelig for oss å skille hva som er svindel og ikke.

Phishing og cyberkriminalitet
Kvinne surfer på nettet