Når aksjemarkedet faller kraftig aktiveres de samme instinktive reaksjonene som har hjulpet mennesker å overleve i tusenvis av år.
Problemet er at de sjelden er hensiktsmessige i møte med moderne kapitalmarkeder.
– Når du ser røde tall på børsen, oppleves det som en akutt fare. Hjernen vår er ikke laget for å operere i miljøer preget av volatilitet, forventet avkastning og langsiktighet. Den er laget for å reagere raskt på trusler her og nå, sier Halfdan Grangård, sjefstrateg i Handelsbanken.
Han forklarer at denne responsen ofte fører til at investorer handler i strid med egne interesser – de selger lavt, kjøper høyt, og lar følelser styre porteføljesammensetningen.
– Det man intuitivt har lyst til, er ofte det stikk motsatte av hva som er en optimal beslutning ut fra forventet avkastning Vi ser det gang på gang: Investorer som mangler en strukturert plan og disiplin, lar seg rive med av markedets kortsiktige støy, sier han.
Sjefstrateg i Handelsbanken Halfdan Grangård, har doktorgrad fra London School of Economics. Han bidrar ofte med analyser og råd som private banking-rådgiver Marit Elde Spjelkavik drar nytte av i dialogen med kundene. Foto: Alexander Benjaminsen
Fire sentrale atferdsbiaser
Innen atferdsøkonomi beskrives en rekke systematiske skjevheter (biases) som svekker investeringsbeslutninger. Handelsbanken hjelper kundene med å identifisere og unngå disse.
Bekreftelsesbias: Tendensen til å vektlegge informasjon som støtter egne hypoteser og ignorere motstridende data.
Overkonfidens: Troen på at man har informasjon eller ferdigheter som gjør det mulig å «time» markedet eller plukke vinneraksjer over tid.
Flokkadferd: Når markedets kollektive respons tolkes som sannhet, og man gjør som «alle andre» – ofte for sent.
Ankring: Man låser beslutninger til tidligere referansepunkter, som kjøpspris, selv om de er irrelevante for dagens beslutningsgrunnlag.
– Disse mekanismene er dypt menneskelige. Men i et marked preget av effektiv informasjonsflyt og konkurranse, er det blant annet disse irrasjonelle trekkene som fører til systematiske feil, sier Grangård.
Derfor trenger du en systematisk og objektiv prosess
I Handelsbanken er målet å bygge robuste porteføljer som er i tråd med kundens risikoevne, risikovilje og tidshorisont – og deretter sørge for at kunden faktisk evner å holde seg til strategien, også når markedet svinger.– Vi bruker både kvantitative verktøy og kvalitative vurderinger for å kartlegge hver kundes faktiske risikoprofil. Det handler ikke bare om hvor stor risiko du tror du tåler, men om å analysere hvordan du faktisk reagerer under stress, sier Ole Marius Lauritzen, leder for Private Banking og Family Office i Handelsbanken.
Kundens mål, tidshorisont og likviditetsbehov avgjør hvilken porteføljesammensetning som er egnet. Men det er særlig når markedet er urolig, at rådgiverrollen virkelig får betydning.
– Mange vet hva de burde gjøre, men de klarer ikke alltid å følge det, forteller han, og legger til:
– Vi har sett kunder som ville selge under pandemikrisen våren 2020, men som holdt seg til planen etter samtale med oss. Det var avgjørende for avkastningen deres – og for at de nå står tryggere i sin egen investeringsstrategi.
«Ingen» snakker om tapene
I tillegg lar mange seg farge av støyen. Vi påvirkes av hva vi leser, ser og hører – spesielt når det kommer fra bekjente eller profilerte aktører.
Men det vi får høre, er sjelden hele bildet.
– Man får høre om aksjen som ga naboen god avkastning, men ikke om de ti investeringene som gikk dårlig. Sjansen for at historien er kraftig overdrevet – eller ren flaks – er stor, sier Grangård.
Han advarer mot å forsøke å kopiere enkelthistorier og spekulative aksjecaser:
– Noen vil alltid lykkes, men å bygge en strategi på andres tilfeldige treff er sjelden smart. Det er hundretusener som prøver og feiler, og kun et fåtall som treffer – og flaks er ingen bærekraftig strategi.
Likviditet er avgjørende
Private Banking-leder Ole Marius Lauritzen legger til en annen ting som er viktig for å lykkes med investeringer: likviditet.
Ifølge Lauritzen gir likviditet både trygghet og nye muligheter.
– Man kan ha høy nettoformue, men hvis midlene er bundet opp, kan det bli et problem når livet skjer, og du havner i en situasjon hvor du kunne fått bruk for midlene, både på godt og vondt.
Handelsbanken legger derfor stor vekt på at kundene har fleksibilitet og tilgang på kapital når det trengs – enten det er for å gripe muligheter eller for å håndtere uforutsette hendelser.
– Mange har store verdier i eiendom, unoterte aksjer eller produkter med lang bindingstid. Det fungerer i gode tider, men kan fort bli krevende hvis du enten trenger pengene eller ser en god mulighet et annet sted.
Aksjemarkedet er ingen vei til rask rikdom, men en rasjonell strategi kan kaste av seg mye penger over tid, ifølge Ole Marius Lauritzen. Foto: Alexander Benjaminsen.
– Tålmodighet er undervurdert
Den gode nyheten? Du trenger ikke være et investeringsgeni for å gjøre det bra i aksjemarkedet.Du kommer langt på vei ved å være tålmodig.
– Det gir deg et stort fortrinn i aksjemarkedet om du klarer å holde deg til planen når andre får panikk. Rasjonalitet er undervurdert, sier Halfdan Grangård.
Han trekker igjen parallellen til steinalderen:
– I flokken var det livsfarlig å gå imot gruppa. I aksjemarkedet er det motsatt. Du blir ofte belønnet for å ta egne valg, i stedet for å følge flokken blindt. Det føles ubehagelig – men det er nettopp da du bør kjøpe eller sitte stille i båten mens alle andre ror for livet, sier han.
Rådgivere med god samvittighet
Fra Handelsbankens kontor på Lysaker jobber private banking-rådgiver Marit Spjelkavik. Hun er autorisert finansiell rådgiver og jobber utelukkende med private banking-kunder.
Modellen hun og de andre i Handelsbanken Private Banking jobber etter, skiller seg ut ved at rådgiverne ikke har salgsbaserte insentiver.
– Vi skal være langsiktige og ansvarlige, og gir alltid råd og hjelp med utgangspunkt i hva som til enhver tid er til det beste for kundene våre. Vi har ingen individuelle salgsbonuser som påvirker informasjonen og rådene vi gir.
– Rådgivningen handler kun om å finne den beste løsningen som er skreddersydd kundenes mål, ønsker og behov, legger Spjelkavik til.
Alle kundene hennes eier store verdier, og hun forteller at de ofte ønsker en trygg og likvid forvaltning av formuen. Det kan også handle om endringer i livssituasjonen som krever tiltak.
Rådgiveren er tydelig på hva som gjør jobben meningsfull:
– Jeg og kollegene mine går hjem med god samvittighet. Vi vet at rådene våre er objektive og godt fundert. De er ene og alene gitt for at kunden skal nå sine mål med sine investeringer, sier hun.
Kontakt oss for private banking Åpnes i nytt vindu.
Denne artikkelen er produsert av DN media group content studio og ble først publisert som annonsørinnhold i Dagens Næringsliv.