For andre år på rad klatrer Handelsbanken blant aktørene som tilbyr private banking i Norge – og befester posisjonen som best blant bankene på private banking, ifølge fersk undersøkelse fra Prospera. – Tusen takk for tilliten fra kundene våre, sier Ole Marius Lauritzen, leder for Private Banking og Family Office i Handelsbanken.
Handelsbanken opprettholder topplasseringen blant bankene og klatrer til en andreplass totalt blant aktørene som tilbyr private banking i Norge - opp fra fjorårets tredjeplass. Det viser årets undersøkelse fra Prospera Private Banking 2025.
Undersøkelsen bygger på dybdeintervjuer av private banking-kunder som vurderer aktørene basert på en rekke kriterier og spørsmål. Handelsbanken er den eneste på pallen med et tilbud som kan dekke kundenes helhetsbehov – fra lån og finansiering, til plassering, portefølje- og kapitalforvaltning.
Helhetlig rådgivningstilbud
Tilbakemeldingen fra kundene fremhever Handelsbankens helhetlige rådgivningstilbud og private banking-rådgivernes høye servicenivå.
– Vi er ydmyke og takknemlige for de gode tilbakemeldingene vi har fått og tar dette som en tillitserklæring for at vi har rett fokus i vårt videre arbeid med å løfte oss ytterligere, forteller Lauritzen.
Lauritzen legger til at Handelsbankens tilnærming er å gi god og langsiktig rådgivning som står seg over tid.
– Det er viktig å fortelle kundene at vi ikke har insentiver som påvirker rådene vi gir. Rådene skal baseres på det som er den beste løsningen for kundene våre, sier Lauritzen.
Kundens beste i fokus
Fra Handelsbankens kontor på Follo jobber private banking-rådgiver Katrine Stenshorne Odenmarck, utelukkende med private banking-kunder.
– Til enhver tid gir vi hjelp og råd til det beste for kundene våre. Det handler om at vi skal være langsiktig og ansvarlige i alt vi gjør. Vi har heller ingen individuelle salgsbonuser som påvirker informasjonen og rådene vi gir, sier Odenmarck.
Kundene hennes har som regel sammensatte økonomiske behov, og store verdier. Odenmarck forteller at de ofte ønsker en trygg og likvid forvaltning av formuen.
– Miksen av kompetente rådgivere, et sterkt produkttilbud og spesialiststøtte er viktige bidrag til at vi gjør det så godt i årets undersøkelse. Vi tilbyr en helhet som dekker hele kundens behov, avslutter Ole Marius.