De aller mest fornøyde bankkundene i landet, er kunder i Handelsbanken, ifølge Norsk Kundebarometer 2025. – Vi er hele tiden opptatt av at kundene våre skal bli enda mer fornøyde, sier landsjef Marion Ulander i Handelsbanken i Norge.
For andre år på rad viser ferske resultater fra Norsk Kundebarometer 2025, som ble offentliggjort onsdag 7. mai 2025, at Handelsbanken har landets aller mest fornøyde bankkunder.
- Vi vet at kundene våre verdsetter en rådgiver som er oppriktig opptatt av hva som er best for deg. Rådgiverne i Handelsbanken skal alltid ha ditt beste for øye, sier Ulander.
Undersøkelsen, som gjennomføres årlig av Handelshøyskolen BI, måler kundetilfredshet og lojalitet i en rekke bransjer. I år ga 4 708 husstander 16 292 vurderinger av 157 ulike selskaper. Blant bankene kommer altså Handelsbanken på topp.
Slik er årets plassering blant bankene i 2025
For andre år på rad sikrer Handelsbanken en topplassering blant bankene med 77,4 poeng.
-
Bank:HandelsbankenKundetilfredshet:77,4Lojalitet:78,5
-
Bank:EikaKundetilfredshet:75,4Lojalitet:79,0
-
Bank:SpareBank 1Kundetilfredshet:73,9Lojalitet:78,3
-
Bank:SbankenKundetilfredshet:71,3Lojalitet:77,6
-
Bank:NordeaKundetilfredshet:70,2Lojalitet:78,5
-
Bank:DNBKundetilfredshet:67,3Lojalitet:78,5
Setter kundene først
Men hvordan skal man egentlig lese poengene? Ifølge Norsk Kundebarometer innebærer en poengsum på over 80 at aktøren har «begeistrede kunder». Mellom 70 og 80 poeng er «fornøyde kunder», mens en poengsum på under 70 innebærer et betydelig innslag av «likegyldige eller misfornøyde kunder».
- Vi har ønsket mange nye kunder velkommen det siste året. I Handelsbanken setter vi kundene først. Derfor er vi glade for at både eksisterende og nye kunder opplever at vi er der for dem. Målet vårt er at det skal være enkelt å komme i kontakt med oss, at kundene våre skal få den hjelpen og rådgivningen de trenger. Derfor jobber vi hele tiden for at kundene våre skal bli enda mer fornøyde, sier Ulander.
Ønsker enda mer fornøyde kunder
Resultatene fra årets kundebarometer motiverer og inspirerer til å gjøre kundene enda mer fornøyde.
- Kundene sender oss et tydelig signal om at vi er på riktig vei. Samtidig vet vi at tillit er en ferskvare. Årets plassering inspirerer først og fremst til å fortsette det langsiktige arbeidet med å gjøre kundene våre enda mer fornøyde, avslutter hun.
Solid plassering i årets bærekraftbarometer blant bankene
I tillegg til å lansere Norsk Kundebarometer, lanseres også Norsk Bærekraftbarometer 2025. For femte år på rad måler de hvor bærekraftige norske bedrifter er, sett fra kundenes ståsted.
I år havner Handelsbanken på en solid andreplass blant bankene – og på en 21 plass totalt.
- Dette er en inspirerende anerkjennelse fra kundene og ekstra hyggelig for alle de dyktige rådgiverne våre som jobber for å gjøre bærekraft konkret for kundene. Dette gir oss et godt utgangspunkt for det videre arbeidet, sier kommunikasjons- og bærekraftdirektør Kristian Ralger i Handelsbanken i Norge.