Kortreklamasjon

Har du oppdaget feil på korttransaksjonene dine? Les gjennom valgene og velg kategori for kortreklamasjon.
Handelsbanken.se

Du kan be om å få tilbakeført pengene hvis:

  • Du har blitt belastet et feil eller dobbelt beløp.
  • Du ikke har mottatt en vare etter kjøp på internett, eller du har fått feil vare eller tjeneste.
  • Du har blitt utsatt for misbruk på et kort du har fra Handelsbanken.
  • Et selskap har gått konkurs og du ikke har mottatt en vare eller tjeneste.
Nederst på siden ser du de ulike kategoriene for reklamasjon, og hva som gjelder i gitte situasjoner. Kortreklamasjoner behandles av vår samarbeidspartner Nets.

Er kontoen din misbrukt?

Hvis du oppdager en mistenkelig eller ukjent overføring på kontoen din som du ikke har samtykket til, kan du sende oss en kontoreklamasjon.

Utsatt for svindel? 

Mistenker du at noen har fått tak i opplysninger om deg, påloggingsdetaljer eller at du kan være utsatt for et bedrageriforsøk? Ta kontakt med oss umiddelbart ved å kontakte bankkontoret ditt eller ved å ringe Support24 på +47 22 39 77 00.

Før du reklamerer

Ta kontakt med butikken eller brukerstedet først

  • Det er viktig at du først prøver å løse problemet direkte med butikken. Dette er et krav for kortreklamasjon.
  • Hvis du ikke kommer frem til en løsning eller får kontakt med brukerstedet, kan du opprette en reklamasjon. 
  • Kopi av kvitteringer og annen dokumentasjon kan styrke reklamasjonen din, men er ikke alltid nødvendig

Er kortet stjålet?

  • Da må du sperre det umiddelbart og politianmelde forholdet.
  • Du kan sperre kortet selv i nettbanken, eller ved å ringe vår døgnåpne sperretjeneste Support24 på +47 22 39 77 00.
  • Anmeld forholdet til Politiet og vent på bekreftelse fra dem før du registrerer reklamasjonen din.

Sånn reklamerer du:

  • Du trenger BankID eller BankID på mobil for å logge inn i reklamasjonsløsningen. Dette sikrer at person- og kortopplysningene dine behandles konfidensielt. 
  • Har du ikke BankID kan du levere egenerklæring og forklaring på papir. Se nederst på siden; "Reklamasjon uten BankID".
  • Du kan kun reklamere på transaksjoner knyttet til ett kort av gangen. Vil du reklamere på transaksjoner knyttet til flere kort, må du levere en reklamasjon for hvert kortnummer.

Velg kategori for kortreklamasjon

    1. Gjelder reklamasjonen en ukjent transaksjon, må du sperre kortet så fort som mulig etter at du oppdager forholdet. Tenk deg nøye om først, ofte opplever vi at det er kortholder selv som har gjort transaksjonen. Navnet på brukerstedet på transaksjonen kan være noe annet enn hva du forventet. Gjør gjerne noen søk på internett og tenk igjennom hva du gjorde/kjøpte den dagen.
    2. Sperr kortet selv i nettbank, mobilbank eller kontakt vår døgnåpne sperretjeneste Support24 på telefon +47 22397700.
    3. Når du velger "Lag kortreklamasjon»" overføres du til en ny side for pålogging med BankID eller BankID på mobil.
  • Ved transaksjoner innen spill eller lignende hos brukerstedene nevnt over, må du først kontakte brukerstedet.
    Vi ber deg gjøre dette uansett om du har en brukerkonto eller ikke. Vår reklamasjon styrkes nemlig av informasjonen salgsstedet oppgir. Det er bare du som kortinnehaver som kan be om slik informasjon.  Når du reklamerer må du legge ved en kopi av brukerstedets svar. Får du ikke svar fra brukerstedet kan du legge ved dokumentasjon/forklaring på ditt forsøk på henvendelse.

    Når du velger "Lag kortreklamasjon»" overføres du til en ny side for pålogging med BankID eller BankID på mobil.
     
  • Hvis reklamasjonen din gjelder et mistet eller stjålet kort, må du sperre kortet så fort som mulig etter at du oppdaget forholdet. 
    Du må også melde forholdet til politiet, og legge ved en kopi av anmeldelsen når du reklamerer. Sperr kortet selv i nettbank, mobilbank eller kontakt vår døgnåpne sperretjeneste Support24 på +47 22397700.
    Når du velger "Lag kortreklamasjon»" overføres du til en ny side for pålogging med BankID eller BankID på mobil.
     
  •  
    Du kan levere en reklamasjon hvis du har kjøpt en vare eller tjeneste som ikke er mottatt. Du kan tidligst opprette reklamasjonssak etter 15 dager for VISA og 30 dager for Mastercard, etter forventet leveringsdato.
     
    Før du oppretter en reklamasjonssak må du først forsøke å løse saken med brukerstedet. Før du går i gang må du ha følgende klart:
    1. Ordrebekreftelse (Hvis du ikke har mottatt ordrebekreftelsen så trenger vi en detaljert beskrivelse av varen/tjenesten som brukerstedet skulle levere)
    2. Dokumentasjon på resultatet av henvendelsen til brukerstedet, f.eks. kopi av en e-post korrespondanse samt resultatet av korrespondansen med brukerstedet.
    Når du velger "Lag kortreklamasjon»" overføres du til en ny side for pålogging med BankID eller BankID på mobil.
     
  • Du kan opprette en reklamasjonssak hvis den bestilte varen/tjenesten ikke er som beskrevet eller at varen er defekt ved mottagelse.
    Før du oppretter en reklamasjonssak må du først forsøke å løse saken med brukerstedet. Dersom dette ikke fører fram, send mail til brukerstedet der du opplyser at du ønsker å returnere varen og at den kan hentes på din adresse. Kopi av denne mail sendes inn sammen med reklamasjonen, brukerstedet trenger ikke å ha svart på din mail. 

    Du må legge ved en ordrebekreftelse (hvis du ikke har mottatt ordrebekreftelsen så trenger vi en detaljert beskrivelse av varen/tjenesten som brukerstedet skulle levere forventet dato for levering)

    Spesielt ved kopivarer:
    • Hvis saken gjelder kopivarer er det ikke ett krav å kontakte brukerstedet før du oppretter en reklamasjon. Det kreves imidlertid en ekspertuttalelse fra en merkevareleverandør eller merkebutikk som bekrefter at varen er falsk.
    • Du kan tidligst opprette reklamasjonssak 15 dager for VISA og 30 dager for MasterCard, etter forventet leveringsdato.
    Når du velger "Lag kortreklamasjon»" overføres du til en ny side for pålogging med BankID eller BankID på mobil.
     
  • Du kan opprette en reklamasjonssak hvis du har prøvd å ta ut penger i en minibank og ble belastet for beløpet, men ikke fått pengene. 
     
    Når du velger "Lag kortreklamasjon»" overføres du til en ny side for pålogging med BankID eller BankID på mobil.
     
  • Du har ikke akseptert etterbelastninger fra hotell/bilutleie/cruise eller annet. Som regel dreier dette seg om minibar eller bruk av telefon på hotell samt drivstoffpåfylling, skader, parkeringsbøter osv. i forbindelse med leie av bil.
    Denne reklamasjonsårsaken kan benyttes dersom du har gjennomført og godkjent en tidligere betaling fra samme hotell, bilutleieselskap eller lignende.
    Før du registrerer en reklamasjon må du først forsøke å løse saken med brukerstedet samt legge ved dokumentasjon som viser dialogen med brukerstedet (f.eks. e-post).
     
    Når du velger "Lag kortreklamasjon»" overføres du til en ny side for pålogging med BankID eller BankID på mobil.
  •  
    Du har for eksempel bestilt en prøvepakke, men har blitt belastet for mer enn den kostet.
    Hvis du bestiller en prøvepakke eller et prøveabonnement, forplikter du deg som oftest til en løpende levering når du godkjenner avtalevilkårene. I noen vilkår aksepterer du å betale den fulle prisen hvis du ikke sender varen i retur etter prøveperioden. Blir kontoen stadig belastet for ekstra beløp, kan du opprette en reklamasjonssak hvis abonnementet er oppsagt.
    Før du oppretter en reklamasjonssak må du først forsøke å løse saken med brukerstedet. Hvis du selv ikke kan løse saken, kan du reklamere. 

    Legg ved følgende dokumentasjon:
    • Kopi av oppsigelse av abonnement.
    • Resultatet av korrespondansen med forretningen.
    • Datoer for mottatt og returnert vare. (kvittering med sporingsnummeret).
     
    Når du velger "Lag kortreklamasjon»" overføres du til en ny side for pålogging med BankID eller BankID på mobil.
     
  • Du kan opprette en reklamasjonssak hvis du har betalt for en vare/tjeneste med et annet betalingskort eller kontant.
    Legg ved dokumentasjon/kvittering som viser at betalingen ble gjennomført på en annen måte.
     
    Når du velger "Lag kortreklamasjon»" overføres du til en ny side for pålogging med BankID eller BankID på mobil.
     
  •  
    Du kan opprette en reklamasjonssak hvis du er belastet for et beløp som ikke er identisk med det du godkjente.
     
    Når du velger "Lag kortreklamasjon»" overføres du til en ny side for pålogging med BankID eller BankID på mobil.
     
  • Du kan opprette en reklamasjonssak hvis brukerstedet har lovet deg en refusjon som du ikke har mottatt, eller om du har avbestilt eller returnert en vare og ikke fått pengene tilbake.
    Før du registrerer en reklamasjon må du først forsøke å løse saken med brukerstedet samt legge ved dokumentasjon som viser dialogen med brukerstedet (f.eks. e-post).

    Du kan tidligst opprette reklamasjonssak 15 dager for VISA og 30 dager for MasterCard.
     
    Når du velger "Lag kortreklamasjon»" overføres du til en ny side for pålogging med BankID eller BankID på mobil.
     
  • Du kan opprette en reklamasjonssak hvis brukerstedet som du har kjøpt en vare/tjeneste hos er begjært konkurs. Har du handlet på internett, gjelder det både kredittkort og debetkort. Hvis kjøpet er gjort i butikk i Norge, kan du kun reklamere hvis du har betalt med kredittkort eller benyttet Apple Pay for debetkort.
     
    Hvis konkursen gjelder pakkereiser må beløpet være forsøkt refundert fra reisegarantifondet. Banken trenger svaret på hva utfallet ble.
    Mer informasjon om dette finner du på www.reisegarantifondet.no

    NB: Du kan ikke reklamere på en reise eller få kompensasjon for en reise hvis tilsvarende kompensasjon er blitt utbetalt på annet vis.
     
    Når du velger "Lag kortreklamasjon»" overføres du til en ny side for pålogging med BankID eller BankID på mobil.
     
  •  
    Hvis du ikke har BankID kan du levere egenerklæringen din og forklaring på papir. Skjemaet, egenerklæringen, med eventuell tilleggsdokumentasjon sendes pr post eller lastes opp i Digipost. 

    Digipost: Handelsbanken Kortreklamasjon 
    Post til: Handelsbanken Kortreklamasjon , Postboks 1342 Vika, 0113 Oslo.
    Du kan også ta kontakt med oss på telefon: 22 39 75 50.
     
    Har du BankID benytter du deg ikke av dette valget.
     

Om kortene våre

Tidsfrister

I henhold til vilkårene for kortet ditt, samt Finansavtalelovens § 4 punkt 24 har du reklamasjonsrett forutsatt at du setter frem krav om tilbakeføring, uten ugrunnet opphold etter at du ble eller burde ha blitt kjent med forholdet og senest 13 måneder etter belastningstidspunktet.

Personvern

Vi er ansvarlig for behandling av personopplysningene som oppgis og hentes inn når du registrerer en kortreklamasjon. Når du har registrert en sak i den digitale løsningen vår og signert med BankID, lagres opplysningene i inntil 10 år.

Hvis du starter en registrering men ikke sender inn saken vil ikke opplysninger dine lagres. Det samme gjelder for en reklamasjon du sender inn på papir.

Spørsmål om personvern? Les mer om rettighetene dine rundt blant annet sletting, innsyn, klage og samtykke i personvernserklæringen.

Vilkår

Rettighetene dine ved reklamasjon er regulert i henhold til Mastercard og Visas regler samt gjeldende vilkår for kortet ditt:

Kontakt oss

en person som pratar i headset

Lurer du på noe?

Kontakt oss på e-post: kortreklamasjon@handelsbanken.no