Kortreklamasjon

Har du oppdaget feil på korttransaksjonene dine? Les gjennom valgene og velg kategori for kortreklamasjon.
Handelsbanken.se

Du kan be om å få tilbakeført pengene hvis:

  • Du har blitt belastet et feil eller dobbelt beløp.
  • Du ikke har mottatt en vare etter kjøp på internett, eller du har fått feil vare eller tjeneste.
  • Du har blitt utsatt for misbruk på Handelsbanken kreditt- eller debetkortet ditt.
  • Et selskap har gått konkurs og du ikke har mottatt en vare eller tjeneste.
Nederst på siden ser du de ulike kategoriene for reklamasjon, og hva som gjelder i gitte situasjoner. Kortreklamasjoner behandles av vår samarbeidspartner Nets.

Er kontoen din misbrukt?

Hvis du oppdager en mistenkelig eller ukjent  overføring på  kontoen din som du ikke har samtykket til, kan du sende oss en kontoreklamasjon.

Utsatt for svindel? 

Mistenker du at noen har fått tak i personopplysninger, påloggingsdetaljer eller at du kan være utsatt for et bedrageriforsøk? Ta kontakt med oss umiddelbart ved å kontakte ditt nærmeste bankkontor eller ved å ringe Support24 på 22397700.



Før du begynner

Ta kontakt med brukerstedet/butikken først
  • Det er viktig at du først prøver å løse problemet direkte med butikken. Dette er et krav for kortreklamasjon.
  • Hvis du ikke kommer frem til en løsning eller får kontakt med brukerstedet, kan du opprette en reklamasjon. 
  • Kopi av kvitteringer og annen dokumentasjon kan styrke reklamasjonen din, men er ikke alltid nødvendig
Stjålet kort?
  • Da må du sperre kortet ditt umiddelbart og anmelde forholdet til Politiet. 
  • Du kan sperre kort selv i nettbank eller mobilbank eller ved å ringe vår døgnåpne sperretjeneste Support24 på +47 22 39 77 00
  • Anmeld forholdet til Politiet og vent på bekreftelse før du registrerer reklamasjonen din.
Sperr kort i nettbankenÅpnes i nytt vindu
Dette trenger du:
  • BankID eller BankID på mobil. Dette sikrer at person- og kortopplysningene dine behandles konfidensielt. Har du ikke BankID kan egenerklæring og forklaring leveres på papir. Se nederst på siden; "Reklamasjon uten BankID".
  • Du kan bare reklamere på transaksjoner knyttet til ett kort av gangen. Vil du reklamere på transaksjoner knyttet til flere kort, må du levere en reklamasjon for hvert kortnummer.

Velg kategori for kortreklamasjon

    Om kortene våre

    Tidsfrister

    I henhold til vilkårene for kortet ditt, samt Finansavtalelovens § 4 punkt 24 har du reklamasjonsrett forutsatt at du setter frem krav om tilbakeføring, uten ugrunnet opphold etter at du ble eller burde ha blitt kjent med forholdet og senest 13 måneder etter belastningstidspunktet.

    Personvern

    Vi er ansvarlig for behandling av personopplysningene som oppgis og hentes inn når du registrerer en kortreklamasjon. Når du har registrert en sak i den digitale løsningen vår og signert med BankID, lagres opplysningene i inntil 10 år.

    Hvis du starter en registrering men ikke sender inn saken vil opplysninger dine ikke lagres. Det samme gjelder for en reklamasjon du sender inn på papir.

    Spørsmål om personvern? Les mer om rettighetene dine rundt blant annet sletting, innsyn, klage og samtykke på personvernsiden vår.

    Vilkår

    Rettighetene dine ved reklamasjon er regulert i henhold til Mastercard og Visas regler samt gjeldende vilkår for kortet ditt:


    Kontakt oss

    en person som pratar i headset

    Lurer du på noe?

    Kontakt oss på e-post: kortreklamasjon@handelsbanken.no