1. Privat
  2. /
  3. Konto, kort og betaling
  4. /
  5. Handle på internett

Handle på internett

Å handle på nett er enkelt og trygt.
Unsplash u x Ventures two people PC
  • Rett til å få pengene igjen
    Når du handler på internett med kortet ditt har du rett til få pengene tillbake om du for eksempel ikke får varen levert.
  • Pengene blir trukket med en gang
    Kjøpet blir gjennomført der og da, når du bruker kortet. Da slipper du å måtte huske på fakturaer med forfallsdatoer.
  • Reiseforsikring inngår i kortet ditt
    Kjøper du en reise med kredittkortet ditt, inngår en reiseforsikring for deg og de tre andre du reiser med.

Trygge kjøp med kort på internett

Kortene våre er koblet til sikkerhetsløsningen 3D Secure. Når du betaler med kort i en nettbutikk som også er koblet til sikkerhetsløsningen, må du bekrefte at det er du som betaler. Når du handler på nettet og betaler med kortet ditt, godkjenner du kjøpet med enten BankID, BankID på mobil eller engangskode på SMS.

BankID på mobil

Du kan verifisere kortkjøpene dine på nett med BankID på mobil. Har du ikke BankID på mobil kan du bestille dette i nettbanken hvis du er over 15 år.

BankID

Du kan verifisere kortkjøpene dine på nett med BankID. Har du ikke BankID kan du bestille dette i nettbanken hvis du er over 15 år.

Engangskode på SMS

Har du registrert mobilnummeret ditt hos oss, kan du velge å motta en engangskode på SMS. Denne løsningen avvikles våren 2021.  Vi anbefaler deg derfor å bestille BankID og BankID på mobil allerede nå for å trygt kunne bruke kortene dine på nett i fremtiden.


Økt sikkerhet for deg med Mastercard

a laptop, a card and a cellphone

Gjentatte betalinger på internett

Mange butikker og leverandører av abonnementstjenester på internett har muligheten til å lagre kortnummeret ditt for å gjøre det enkelt for deg å handle. Dette kan være tilbakevendende betalinger som trekkes fra kortet ditt, som Netflix, Spotify og Viaplay, men andre nettbutikker kan også lagre kortnumre for å gjøre det enkelt hvis du vil handle igjen.

Nå styrkes sikkerheten til leverandører og butikker på internett som lagrer kortnummer. De lagrer ikke lenger ditt virkelige kortnummer. I stedet konverteres kortnummeret til et fiktivt kortnummer, og bare det fiktive kortnummeret lagres.

Hva betyr dette for deg?

Hvis du får nytt kort, trenger du ikke lenger kontakte butikken eller leverandøren for å legge igjen det nye kortnummeret. Kjøpene kan fortsatt gjøres med det fiktive kortnummeret som er lagret. Hvis du vil avslutte abonnementet, må leverandøren derfor kontaktes.

Kortsikkerhet

Ønsker du å klage på et kjøp eller uttak?

Hvis du oppdager transaksjoner som du selv ikke har gjort, kan du ha rett til å sende inn en kortreklamasjon. Sperr kortet ditt så snart som mulig for å forhindre at flere uautoriserte kjøp går gjennom.

Sperr kortet

Du kan sperre kortet ditt i mobil- eller nettbanken, enten permanent eller midlertidig. Endringen trer i kraft umiddelbart. Du kan også kontakte rådgiveren din eller Support 24.

Økt sikkerhet ved kortbetaling

Tjej som sitter på bryggan och tittar i sin laptop
Endringer i EUs lovverk om betalingstjenester medfører økte sikkerhetskrav for kortbetalinger.
Når du handler med kortet ditt, må banken vite at riktig person foretar kjøpet. Denne kontrollen gjøres gjennom en identifikasjon som viser at du er deg. Konkrete eksempler er signering med BankID når du handler på nett, eller bruk av PIN-kode når du handler i en butikk.

Endringene i loven er blant annet gjort for å redusere risikoen for svindel.