Handelsbanken
  • Låne
    • Boliglån
      • Lånebetingelser
      • Lånekalkulator
      • Søk om boliglån
    • Billån og fritidslån
    • Forsikring
  • Spare
    • Begynn å spare
      • Sparekontoer
      • Spar til buffer
      • Boligsparing for ungdom
    • Sparerådgivning
      • Forberedelse til møte
      • Sparekalkulator
    • Fond
      • Start fondssparing
      • Gi fond i gave
      • Fondskurser
      • Fondskurser pensjon
    • Aksjer og andre verdipapirer
      • Handel med verdipapirer
      • Handelsbanken Prime
      • Aksjesparekonto
  • Pensjon
    • Spar til pensjon
      • Fondskonto pensjon
      • Individuell pensjonssparing - IPS
      • Egen pensjonskonto
    • Pensjonsrådgivning
      • Likestilt pensjon
      • Samle pensjonsavtalene dine
  • Konto, kort og betale
    • Kontoer
      • Brukskonto
      • Sparekontoer
      • Brukskonto ung
      • Boligsparing for ungdom
      • Depositumskonto
    • Bankkort og kredittkort
      • Sammenlign kort
      • Sperre kort
      • Hent PIN
    • Betale
      • Betale regninger
      • Valutakalkulator
      • Valutakurser
      • Utlandsbetaling
      • Handle på internett
    • Mobile betalinger
      • Apple Pay
      • Samsung Pay
      • Garmin pay
  • Mobil og nettbank
    • Nettbank
    • Mobilbank
    • SMS-varsling
    • Telefonbank
    • BankID
    • Pålogging
    • Hjelp og support

Bytt til

  • Privat
  • Bedrift
  • Forening
  • Private Banking
  • Om oss
  • Bli kunde
  1. Privat
  2. Konto, kort og betale
  3. Betale regninger
  4. eFaktura

eFaktura

Regningen rett i nett- og mobilbanken, ferdig utfylt.
En kvinne bruker en datamaskin
  • Raskere og mer miljøvennlig betaling.
  • Du slipper å taste lange KID- og kontonumre.
  • Lavere gebyrer.
Logg inn og opprett avtale om eFaktura
Ikon av en efaktura

Slik fungerer eFaktura

Full kontroll

eFaktura sendes ut i god tid før forfall, og du får beskjed på e-post, i mobilbanken og i nettbanken når du har mottatt en ny eFaktura. Alt du trenger å gjøre er å logge deg inn i nett- eller mobilbanken og godkjenne betalingen. Ønsker du å forandre beløp, forfallsdato eller hvilken konto beløpet skal trekkes fra, kan du gjøre disse endringene før du godkjenner regningen.

Slik inngår du avtale om eFaktura

  • Logg inn i nettbanken og inngå avtale om eFaktura.
  • I mobilbanken finner du dette via menyen - Innstillinger - Betalingsavtaler. 
Logg inn og opprett eFaktura-avtale

Spørsmål og svar

  • En eFaktura må du godkjenne før beløpet trekkes fra kontoen din. En AvtaleGiro blir automatisk trukket fra kontoen din, uten at du må godkjenne.

    eFaktura

    En elektronisk faktura som sendes direkte til den eller de nettbankene som er registrert med navnet og personnummeret ditt. Med flere nettbanker så velger du hvilken bank og konto du vil betale regningen fra.

    AvtaleGiro

    En betalingsavtale for automatisk betaling av regninger, knyttet til en bestemt bank og konto.

  • Sjekk med andre i husstanden din/dine nærmeste om dere har oppgitt samme e-post eller telefonnummer som kontaktinformasjon i nettbanken. Da kan sannsynligheten være stor for at e-posten din eller telefonnummer allerede er brukt ved å opprette eFaktura for en av dine nærmeste. Dette betyr at enten du, eller den som bruker ditt telefonnummer/e-postadresse må endre på dette. 

    Telefonnummeret og e-postadressen som registreres sammen med samtykket til eFaktura er unikt og skal kun benyttes av en person.

  • eFaktura er en personlig avtale. For å kunne behandle en eFaktura på vegne av en annen person må det være gitt en fullmakt for dette.

    Fullmakten kan vises, gis, slettes eller endres i nettbanken Åpnes i nytt vindu under "Betale og overføre" og "Fullmakt for eFaktura". Fullmakten kan ikke gis på tvers av banker. 

  • Alle fakturautstedere kan i prinsippet sende deg eFaktura. Men det er du selv som bestemmer hvilke bedrifter du vil motta eFaktura fra. 

    Reserver deg fra å motta eFaktura

    Du kan reservere deg mot enkelte bedrifter du ikke vil motta eFaktura fra i nett- og mobilbank. Logg inn i nettbanken Åpnes i nytt vindu og velg fanen for reservasjoner og følg instruksjonene. I mobilbanken finner du dette i menyen - Innstillinger - Betalingsavtaler.

  • Endre

    Du kan endre beløp, forfallsdato og hvilken konto det skal trekkes fra.

    eFaktura som allerede er godkjent

    Er betalingen godkjent men ikke trukket enda? Da finner du betalingen som ligger til forfall, og kan gjøre de endringene du trenger.

  • Slette en eFaktura

    Klikk på eFakturaen på samme måte som når du skal godkjenne den. I stedet for å godkjenne eller endre, velger du å slette. Da vil ikke betalingen gå og den spesifikke fakturaen blir borte fra nett- og mobilbanken. Husk at eFakturaer følger personnummeret ditt, og er derfor synlige i alle banker du er kunde i. Sletter du en enkelt eFaktura hos oss, slettes den fra de andre bankene også.

    Reserver deg fra eFaktura

    Er dette en regning fra en bedrift som du ikke ønsker skal sende deg eFakturaer, kan du reservere deg mot å motta eFakturaer fra denne bedriften i fremtiden.  Logg inn i nettbanken Åpnes i nytt vindu. Her velger du fanen for reservasjoner og følger instruksjonene. I mobilbanken finner du dette i menyen - Innstillinger - Betalingsavtaler.

  • Alle betalinger i nettbanken må godkjennes med samme metode som du logget inn med.

    Hvis du har mobilbanken, er det enklere å behandle eFaktura der. Da kan du bruke både ansiktsgjenkjenning og fingeravtrykk for å godkjenne eFakturaer. I tillegg kan du få en pushmelding i mobilbanken hver gang du får en ny eFaktura. 

Rådgivning

Vi har 37 bankkontor i hele Norge, med dyktige rådgivere som er klare til å gi deg personlig oppfølging og rådgivning.

Finn bankkontor

Om rådgivningen vår

Hovedkontor 22 39 70 00

Support24 Privat

Vi hjelper deg døgnet rundt med nettbank, mobilbank, BankID, pålogging og bankkort. 

Mistanke om misbruk av kort eller BankID? Kontakt oss umiddelbart.

Ring oss på 22 39 77 00

Support Bedrift

Vi hjelper deg mandag til fredag mellom kl. 08.00-15:30. 

Utenom kontortid hjelper vi deg med pålogging og sperring av kort.

Ring oss på 22 39 79 00

Hjelp og support

Snarveier

Prisliste

Kontakt oss

Unngå svindel

Hvorfor stiller vi spørsmål?

  • Cookies
  • Personvernerklæring
  • Antihvitvaskinformasjon
  • Vilkår
  • Magasinet
  • Offisielle kanaler
  • Global  Öppnas i nytt fönster
  • Nederland  Öppnas i nytt fönster
  • Storbritannia  Öppnas i nytt fönster
  • Sverige  Öppnas i nytt fönster
  • © Svenska Handelsbanken AB (publ)