- Raskere og mer miljøvennlig betaling.
- Du slipper å taste lange KID- og kontonumre.
- Lavere gebyrer.
eFaktura
Slik fungerer eFaktura
Full kontroll
eFaktura sendes ut i god tid før forfall, og du får beskjed på e-post, i mobilbanken og i nettbanken når du har mottatt en ny eFaktura. Alt du trenger å gjøre er å logge deg inn i nett- eller mobilbanken og godkjenne betalingen. Ønsker du å forandre beløp, forfallsdato eller hvilken konto beløpet skal trekkes fra, kan du gjøre disse endringene før du godkjenner regningen.
Slik inngår du avtale om eFaktura
- Logg inn i nettbanken og inngå avtale om eFaktura.
- I mobilbanken finner du dette via menyen - Innstillinger - Betalingsavtaler.
Spørsmål og svar
-
En eFaktura må du godkjenne før beløpet trekkes fra kontoen din. En AvtaleGiro blir automatisk trukket fra kontoen din, uten at du må godkjenne.
eFaktura
En elektronisk faktura som sendes direkte til den eller de nettbankene som er registrert med navnet og personnummeret ditt. Med flere nettbanker så velger du hvilken bank og konto du vil betale regningen fra.
AvtaleGiro
En betalingsavtale for automatisk betaling av regninger, knyttet til en bestemt bank og konto.
-
Sjekk med andre i husstanden din/dine nærmeste om dere har oppgitt samme e-post eller telefonnummer som kontaktinformasjon i nettbanken. Da kan sannsynligheten være stor for at e-posten din eller telefonnummer allerede er brukt ved å opprette eFaktura for en av dine nærmeste. Dette betyr at enten du, eller den som bruker ditt telefonnummer/e-postadresse må endre på dette.
Telefonnummeret og e-postadressen som registreres sammen med samtykket til eFaktura er unikt og skal kun benyttes av en person.
-
eFaktura er en personlig avtale. For å kunne behandle en eFaktura på vegne av en annen person må det være gitt en fullmakt for dette.
Fullmakten kan vises, gis, slettes eller endres i nettbanken Åpnes i nytt vindu under "Betale og overføre" og "Fullmakt for eFaktura". Fullmakten kan ikke gis på tvers av banker.
-
Alle fakturautstedere kan i prinsippet sende deg eFaktura. Men det er du selv som bestemmer hvilke bedrifter du vil motta eFaktura fra.
Reserver deg fra å motta eFaktura
Du kan reservere deg mot enkelte bedrifter du ikke vil motta eFaktura fra i nett- og mobilbank. Logg inn i nettbanken Åpnes i nytt vindu og velg fanen for reservasjoner og følg instruksjonene. I mobilbanken finner du dette i menyen - Innstillinger - Betalingsavtaler.
-
Endre
Du kan endre beløp, forfallsdato og hvilken konto det skal trekkes fra.
eFaktura som allerede er godkjent
Er betalingen godkjent men ikke trukket enda? Da finner du betalingen som ligger til forfall, og kan gjøre de endringene du trenger.
-
Slette en eFaktura
Klikk på eFakturaen på samme måte som når du skal godkjenne den. I stedet for å godkjenne eller endre, velger du å slette. Da vil ikke betalingen gå og den spesifikke fakturaen blir borte fra nett- og mobilbanken. Husk at eFakturaer følger personnummeret ditt, og er derfor synlige i alle banker du er kunde i. Sletter du en enkelt eFaktura hos oss, slettes den fra de andre bankene også.
Reserver deg fra eFaktura
Er dette en regning fra en bedrift som du ikke ønsker skal sende deg eFakturaer, kan du reservere deg mot å motta eFakturaer fra denne bedriften i fremtiden. Logg inn i nettbanken Åpnes i nytt vindu. Her velger du fanen for reservasjoner og følger instruksjonene. I mobilbanken finner du dette i menyen - Innstillinger - Betalingsavtaler.
-
Alle betalinger i nettbanken må godkjennes med samme metode som du logget inn med.
Hvis du har mobilbanken, er det enklere å behandle eFaktura der. Da kan du bruke både ansiktsgjenkjenning og fingeravtrykk for å godkjenne eFakturaer. I tillegg kan du få en pushmelding i mobilbanken hver gang du får en ny eFaktura.