- Bli kunde på ditt , eller motta en lenke for å bli kunde med BankID. Denne lenken mottar du fra bankkontoret etter avtale.
- Bestill kort, kontoer og søk om lån i nett- eller mobilbanken.
- Bestill hos oss, før du avslutter kundeforholdet i tidligere bank.
- Logg deg inn og bruk skjemaet for for å avslutte gammelt bankforhold når du har fått bankkortet ditt.
- dine.
- Ta kontakt med rådgiveren din for en gjennomgang av økonomien og målene dine.
Slik bytter du til Handelsbanken
Spørsmål og svar
-
Kortet kommer i posten innen en uke. PIN-koden henter du i nettbanken under «Konto og kort» og «Hente PIN Åpnes i nytt vindu». Glemmer du PIN-koden kan den hentes igjen her. Har du flere kort i Handelsbanken er det samme PIN-kode på alle kortene. Du kan ikke endre PIN-koden. Les mer om kort.
-
Når du har fått kodebrikke og tilgang til nettbanken anbefaler vi at du bestiller BankID Åpnes i nytt vindu hos oss. Da kan vi hjelpe deg hvis du får problemer med innlogging. Vi anbefaler deg å bruke den nyeste løsningen, BankID på app. Med BankID-appen får du enda bedre informasjon om hva du er i ferd med å bruke BankID til. De fleste har også bedre kontroll på hvor mobilen er enn på kodebrikken sin. For å kunne bestille må du være legitimert med pass på et av kontorene våre.
-
Last ned appen fra App Store Åpnes i nytt vindu eller Google Play Åpnes i nytt vindu. I mobilbanken er det lett å betale regninger og overføre penger mellom egne kontorer, du får rask tilgang til aksjer og fond og du kan kontakte kunderådgiveren din og Support24 rett fra mobilen.
-
Når du har mottatt bankkort fra oss kan du fylle ut skjemaet for enkelt bankbytte Åpnes i nytt vindui nettbanken. Oppgi kontoene du ønsker å stenge og kontonummeret i Handelsbanken pengene skal overføres til. Normalt tar det 3-5 dager før gammel bank overfører innskudd og avslutter kontoene. Enklere bankbytte kan ikke benyttes for BSU. Ta kontakt så hjelper vi deg med å flytte den avtalen også.
-
Fondssparing
- Når du skal flytte fondssparing fra eksisterende bank eller forvalter må du først stoppe eventuelle spareavtaler du har løpende.
- Så eller en ordinær VPS-konto i nettbanken din i Handelsbanken.
- Når du har opprettet en konto hos oss kommer du inn i fondshandelsløsningen vår og kan kjøpe fond eller starte en spareavtale.
- Hvis du har en aksjesparekonto i annen bank så kan du flytte denne til oss i Handelsbanken. Ta kontakt med rådgiveren din for å få hjelp til dette.
- Hvis du har en eksisterende fondsbeholdning (ikke i aksjesparekonto) i annen bank som du vil å plassere i våre fond, må du selge disse andelene (får skattekonsekvens) og finne ønsket fond hos oss i Handelsbanken.
Er du usikker på hvilket fond du skal kjøpe, hjelper vi deg gjerne.
Pensjonssparing
Logg deg inn på norskpensjon.no Åpnes i nytt vindu. Der får du oversikt over pensjonsavtalene dine. Send oversikten til rådgiveren din via nettbanken, så tar vi kontakt med deg for å flytte over pensjonsavtalene dine. Hvis du har andre avtaler som ikke kommer opp i Norsk Pensjon, f.eks. fondskonto, kan du sende en utskrift via nettbanken til rådgiveren din som tar kontakt for å få avtalen flyttet over til Handelsbanken.
-
Du kan gi andre tilgang til å disponere en konto du eier. Disponenter oppretter du i nettbanken under «Konto og kort» og « Disponenter Åpnes i nytt vindu». I mobilbanken ligger det under "Konto" og "Disponenter".
· Du må være over 18 år for å opprette disponenter og for å bli disponent
· Ha fødselsnummer og navn på disponenten
· Disponenten må være kunde i Handelsbanken
Du kan gi kontoene dine egne navn på «Innstillinger» og deretter « Kontoinnstillinger Åpnes i nytt vindu». Navnet du velger vil bare være synlig i egen nettbank og ikke for kunderådgiveren din. Informasjonen vil heller ikke fremkomme på kontoutskrift / årsoppgave.
-
AvtaleGiro
AvtaleGiroer flytter du enkelt selv. "Flytt AvtaleGiroer Åpnes i nytt vindu".
eFaktura
eFakturaer følger automatisk med deg uansett hvilke nettbanker du bruker. Betalte eFakturaer lagres i et eget arkiv på «Betale og overføre» og «eFaktura arkiv Åpnes i nytt vindu» i undermenyen «Historikk».
Søke opp tilbydere
For både Avtalegiro og eFaktura kan du selv søke opp tilbydere på «Betale og overføre» og på «Forslag til betalingsavtaler Åpnes i nytt vindu». Her velger du «Søk etter tilbyder Åpnes i nytt vindu».
-
Avtaler om for eksempel lån og kredittkort signeres med BankID i Signeringsportalen Åpnes i nytt vindu. Er det noe du vil sjekke senere? Alle signerte dokumenter finner du igjen under «Innstillinger».
-
Årsoppgaver og kontoutskrifter finner du i nettbanken under «Innstillinger» og «Mine dokumenter Åpnes i nytt vindu». Avtaler som er eSignert finner du også under «Innstillinger» på «eSignerte avtaler Åpnes i nytt vindu».
-
Finans Norge har laget veiledninger om hva som er lurt å tenke på ved bankbytte. Disse finner du på Finans Norges hjemmesider. Regelverk og veiledning for bytte av bank Åpnes i nytt vindu.
-
Målet vårt er å ha Norges mest fornøyde bankkunder, så vi vil gjerne høre fra deg om det er noe du ikke er fornøyd med: Kundeklager.