- Bli kunde på ditt , eller motta en lenke for å bli kunde med BankID. Denne lenken mottar du fra bankkontoret etter avtale.
- Bestill kort, åpne kontoer og søk om lån i nett- eller mobilbanken.
- Skal du avslutte tidligere bankforhold? Da er det viktig at du først legitimerer deg med pass på nærmeste Handelsbanken-kontor. Når det er gjort kan du bestille hos oss. Når du har fått ny BankID fra oss, kan du avslutte tidligere bankforhold.
- dine. Dette skjer umiddelbart, så pass på at du har penger på kontoen du flytter AvtaleGiroene til.
- Du kan logge inn med din nye BankID fra oss og bruke skjemaet for bankbytte, men rådgiveren din kan også hjelpe deg. Les mer under spørsmål og svar.
Slik bytter du til Handelsbanken
Spørsmål og svar
-
1. Gjør det selv i
, da skjer følgende:- Flytting av innskudd (ikke ASK eller BSU, det kan rådgiver hjelpe deg med)
- Avslutning av konto i tidligere bank
- Flytting av faste betalingsoppdrag og AvtaleGiroer
2. Rådgiveren din hjelper deg, da skjer dette:
- Flytting av innskudd
- Du velger om konto du flytter innskuddet fra skal avsluttes eller ikke
- Flytting av faste betalingsoppdrag og AvtaleGiro. Du kan bestemme når disse skal utføres fra ny konto hos oss
- Du kan be om kopi av opplysningene vi mottar fra din tidligere bank
- Du kan be om standardbrev du selv kan sende til dine faste betalere for å informere om den nye kontoen din, eller hjelp til å gjøre dette
-
Kortet kommer i posten innen en uke. PIN-koden henter du i nettbanken under «Konto og kort» og «Hente PIN Åpnes i nytt vindu». Glemmer du PIN-koden kan den hentes igjen her. Har du flere kort i Handelsbanken er det samme PIN-kode på alle kortene. Du kan ikke endre PIN-koden. Les mer om kort
-
Først må du være legitimert med pass på nærmeste Handelsbanken-kontor. Når det er gjort, bestiller du enkelt BankID Åpnes i nytt vindu i nettbanken hos oss.
Vi anbefaler deg å bruke den nyeste løsningen, BankID på app. Med BankID-appen får du enda bedre informasjon om hva du er i ferd med å bruke BankID til. De fleste har også bedre kontroll på hvor mobilen er enn på kodebrikken sin. For å kunne bestille må du være legitimert med pass på et av kontorene våre.
-
Last ned appen fra App Store Åpnes i nytt vindu eller Google Play Åpnes i nytt vindu. I mobilbanken er det lett å betale regninger og overføre penger mellom egne kontorer, du får rask tilgang til aksjer og fond og du kan kontakte kunderådgiveren din og Support24 rett fra mobilen.
-
Når du har mottatt bankkort fra oss kan du fylle ut skjemaet for enkelt bankbytte Åpnes i nytt vindu i nettbanken. Oppgi kontoene du ønsker å stenge og kontonummeret i Handelsbanken pengene skal overføres til. Normalt tar det 3-5 dager før gammel bank overfører pengene og avslutter kontoene.
Enkelt bankbytte kan ikke brukes til å flytte BSU. Ta kontakt så hjelper vi deg med å flytte den kontoen også.
-
Fondssparing
Når du skal flytte fondssparing fra eksisterende bank eller forvalter må du først stoppe eventuelle spareavtaler du har løpende. Så oppretter du en konto, eksempelvis en aksjesparekonto eller en ordinær investeringskonto. Når denne er opprettet kan du kjøpe fond eller starte en spareavtale i fondshandelsløsningen. Er du usikker på hvilket fond du skal kjøpe, hjelper vi deg gjerne.
Hvis du har en aksjesparekonto i annen bank så kan du flytte denne til oss i Handelsbanken. Ta kontakt med rådgiveren din for å få hjelp til dette.
Hvis du har en eksisterende fondsbeholdning (ikke i aksjesparekonto) i annen bank som du vil å plassere i våre fond, må du selge disse andelene (får skattekonsekvens) og finne ønsket fond hos oss i Handelsbanken.
Pensjonssparing
Du får oversikt over pensjonsavtalene dine ved å logge inn på norskpensjon.no Åpnes i nytt vindu. Send oversikten til rådgiveren din via nettbanken, så tar vi kontakt med deg for å flytte over pensjonsavtalene dine. Hvis du har andre avtaler som ikke kommer opp i Norsk Pensjon, f.eks. fondskonto, kan du sende en utskrift via nettbanken til rådgiveren din som tar kontakt for å få avtalen flyttet over til Handelsbanken.
-
Du kan gi andre tilgang til å disponere en konto du eier. Disponenter oppretter du i nettbanken under «Konto og kort» og « Disponenter Åpnes i nytt vindu». I mobilbanken ligger det under "Konto" og "Disponenter".
· Du må være over 18 år for å opprette disponenter og for å bli disponent
· Ha fødselsnummer og navn på disponenten
· Disponenten må være kunde i Handelsbanken
Du kan gi kontoene dine egne navn på «Innstillinger» og deretter « Kontoinnstillinger Åpnes i nytt vindu». Navnet du velger vil bare være synlig i egen nettbank og ikke for kunderådgiveren din. Informasjonen vil heller ikke fremkomme på kontoutskrift / årsoppgave.
-
AvtaleGiro
AvtaleGiroer flytter du enkelt selv. "Flytt AvtaleGiroer Åpnes i nytt vindu".
eFaktura
eFakturaer følger automatisk med deg uansett hvilke nettbanker du bruker. Betalte eFakturaer lagres i et eget arkiv på «Betale og overføre» og «eFaktura arkiv Åpnes i nytt vindu» i undermenyen «Historikk».
Søke opp tilbydere
For både Avtalegiro og eFaktura kan du selv søke opp tilbydere på «Betale og overføre» og på «Forslag til betalingsavtaler Åpnes i nytt vindu». Her velger du «Søk etter tilbyder Åpnes i nytt vindu».
-
Avtaler om for eksempel lån og kredittkort signeres med BankID i Signeringsportalen Åpnes i nytt vindu. Er det noe du vil sjekke senere? Alle signerte dokumenter finner du igjen under «Innstillinger».
-
Årsoppgaver og kontoutskrifter finner du i nettbanken under «Innstillinger» og «Mine dokumenter Åpnes i nytt vindu». Avtaler som er eSignert finner du også under «Innstillinger» på «eSignerte avtaler Åpnes i nytt vindu».
-
Finans Norge har laget veiledninger om hva som er lurt å tenke på ved bankbytte. Disse finner du på Finans Norges hjemmesider. Regelverk og veiledning for bytte av bank Åpnes i nytt vindu.
-
Målet vårt er å ha Norges mest fornøyde bankkunder, så vi vil gjerne høre fra deg om det er noe du ikke er fornøyd med: Kundeklager.