1. Privat
  2. /
  3. Personvern i apper

Personvern i Handelsbanken-apper

Hvordan personopplysninger behandles i våre apper.
Ikon av mobiltelefon

Behandling av personopplysninger

Handelsbanken i Norge er ansvarlig for alle personopplysninger som behandles i våre apper. Vi i Handelsbanken behandler dine personopplysninger i tråd med Personopplysningsloven. Personopplysninger er informasjon og vurderinger som kan knyttes til deg som enkeltperson.

Vi behandler personopplysninger i våre apper for å legge til rette for at våre tjenester er tilgjengelig i praktiske, tekniske løsninger for deg som kunde. Bare de personopplysningene som er nødvendig for de tjenester du som kunde får tilgang til, vil bli lagret.

Vi tar sikkerhet på alvor

Handelsbanken tar informasjonssikkerhet på alvor, og beskytter dine personopplysninger gjennom å verifisere identiteten din, og sikre informasjonen som lages eller gis. Det betyr blant annet at innloggingsinformasjonen din håndteres på en sikker måte gjennom sterk kryptering.

Bruk av våre apper medfører ikke at personopplysningene dine utleveres til andre behandlingsansvarlige enn det som følger av dine avtaler. Vi vil aldri videreformidle personopplysninger til en uvedkommende tredjepart. Vi behandler ikke sensitive personopplysninger om våre kunder i, eller ved hjelp av appene.


Tillatelser

For å ta i bruk våre apper må du tillate at de får tilgang til noen av funksjonalitetene og nødvendig informasjon på din mobiltelefon. Nedenfor kan du se hvilke tilatelser du må gi våre apper.

Kortkompis iOS

  • Tilgang til mobildata
    Om mobilen ikke har nettverkstilgang vil pålogging ikke være mulig. Denne tillatelsen gir appen mulighet til å vise feilmelding som forteller dersom mobildata er skrudd av eller mangler internettilgang.

Mobilbanken iOS          

  • Face ID (ansiktsgjenkjenning)
    Benyttes for innlogging og transaksjonssignering. 
  • Touch ID (fingeravtrykk)
    Benyttes for innlogging og transaksjonssignering.
  • Mobildata
    Om mobilen ikke har nettverkstilgang vil pålogging ikke være mulig. Denne tillatelsen gir appen mulighet til å vise feilmelding som forteller om manglende nettverkstilgang.

Kortkompis Android

  • Nettverkstilgang
    Om mobilen ikke har nettverkstilgang vil pålogging ikke være mulig. Denne tillatelsen gir appen mulighet til å vise feilmelding som forteller om manglende nettverkstilgang.
  • SMS
    Appen ber om tillatelse til å motta aktiveringskode per SMS.

Mobilbanken Android

  • WiFi-tilkobling
    Informasjon om WiFi-tilkoblingen din benyttes for å sjekke om enheten er tilkoblet internett. 
  • Nettverksforbindelser
    Appen må se nettverksforbindelser for å sjekke om enheten er tilkoblet internett.
  • Full nettverkstilgang
    Benyttes for tilgang til internett. 
  • Kontrollere vibrasjon
    Benyttes ved feil PIN. 
  • Bruke fingeravtrykk
    Appene benytter fingeravtrykk for innlogging og signering av transaksjoner.

Administrering av tillatelser

Tillatelsene lagres kun på din mobil. For Android-versjoner eldre enn versjon 6.0, må alle tillatelser aksepteres når appen installeres. For enheter med eldre versjoner av Android er det ikke mulig å endre tillatelsene. For Android 6.0+ og iOS håndteres tillatelsene kun når appen brukes, samt under innstillinger. Tidligere gitte tillatelser kan trekkes tilbake i innstillinger, og administreres kun av deg.

Disse personopplysningene lagres på din mobil

  • Personnummer
    Pesonummer benyttes som bruker-ID for aktivering og innlogging mot systemet SAM (Secure Access Mobile) 
  • Kontonummer
    Kontonummer benyttes dersom du har egendefinert sortering og visning med kontoadministrasjon.

Denne informasjonen lagres kryptert på din mobiltelefon.


Sletting av app og personopplysninger

Ved avinstallering av appen vil dine personopplysninger og brukerinnstillinger slettes. Dersom du ønsker å laste ned og ta i bruk appen ved et senere tidspunkt, vil dette kreve ny identifisering gjennom ny aktivering av appene. Ved reinstallering av app må også appens tilgang til tillatelser hentes inn på nytt. 

Bankens øvrige tjenester vil fortsatt være tilgjengelig på andre plattformer selv om en app avinstalleres, eller appens tilganger til tillatelser endres. Øvrige opplysninger som ikke er direkte knyttet mot appen vil ikke bli berørt.
Hvis du ønsker mer informasjon gir Handelsbankens personvernerklæring generell informasjon om Handelsbankens behandling av personopplysninger.