1. Privat
  2. /
  3. Mobil og nettbank
  4. /
  5. Tips til å unngå svindel

Slik hindrer du svindlerne

Følg disse enkle rådene for å forhindre at du blir svindlet.
-

Kortet eller kortopplysningene dine kan havne i feil ender på flere måter. Noen eksempler er at kortopplysninger kan komme på avveie når du handler på nettet fra useriøse aktører, eller at noen får med seg koden din når du betaler med kortet eller tar ut penger i en minibank.

Vi i Handelsbanken gjør alt vi kan for å forhindre at du blir svindlet, men dessverre ser vi at flere kunder blir lurt av utspekulerte svindlere. Derfor har vi samlet noen gode tips og råd som forhåpentligvis hindrer at svindlerne lykkes, som du finner lengre ned på siden.

Har du mistet eller blitt frasjålet kortet ditt? Eller har BankID-brikken eller BankID-tilkoblet telefon kommet på avveie? Da må du sperre dette umiddelbart.


Følg disse enkle rådene

  • Beskytt din PIN kode når du bruker kortet.
  • Ikke gi din PIN kode til noen andre, eller skriv den ned.
  • Bruk chip og unngå å benytte kortstripen om mulig.
  • Ikke gi fra deg kortet når du skal betale på restauranter og lignende, men vær fysisk tilstede når kortet benyttes/trekkes.
  • Vær observant på hvor du gir fra deg kortinformasjon på Internett.
  • Gi aldri kortopplysninger og CCV-kode over telefonen eller via e-post.
  • Sjekk at nettsiden du handler fra er sikre – se etter hengelåsen i nettleseren eller at adressen begynner med https:// og ikke bare http://. Det aller sikreste er å benytte nettsider som krever tofaktor autentisering, der du eksempelvis får en SMS som kan verifisere at du er du.
  • Dersom du har en mistanke om at kortopplysninger kan være på avveie eller kortet er misbrukt, sperr kortet med en gang.

Tips om BankID

  • BankID/BankID på mobil er elektronisk ID på høyeste sikkerhetsnivå, noe som gjør at du enkelt kan signere avtaler og utføre banktjenester/betalinger, i tillegg til å få tilgang på offentlige tjenester innenfor blant annet helse og skatt.
  • Aldri gi fra deg BankID-informasjonen din. Den er personlig, og gir du den fra deg er du selv ansvarlig for eventuelle tap. Banken vil aldri ringe for å få bekreftet BankID.
  • Om BankID-informasjonen din blir frastjålet eller om du mistenker at denne er misbruk, må du sperre den umiddelbart.