Slik hindrer du svindlerne
Følg disse enkle rådene for å forhindre at du blir svindlet.
Vi i Handelsbanken gjør alt vi kan for å forhindre at du blir svindlet, men dessverre ser vi at flere kunder blir lurt av utspekulerte svindlere. Derfor har vi samlet noen gode tips og råd som forhåpentligvis hindrer at svindlerne lykkes.
- Aldri del personopplysningene via lenker i e-post og SMS.
- Politiet, banken eller offentlige tjenester vil aldri be deg om å oppgi BankID-koder og passord via e-post, SMS eller telefon.
- Les alltid teksten i SMS og e-post grundig, sjekk alltid avsender dersom du er usikker.
- Undersøk gjerne nettsider nøye før du handler.
- Ta heller kontakt med banken en gang for mye, enn for lite hvis du mistenker svindel.
- Hvis noe virker for godt til å være sant, så er det ofte det.
BankID og svindel
- Vi ser for tiden at svindlere utgir seg for å ringe fra Handelsbanken. De maskerer sitt eget telefonnummer med et Handelsbanken telefonnummer. Gi aldri fra deg BankID-informasjonen din - den er personlig. Banken vil aldri ringe for å få bekreftet BankID.
- Hvis BankID-informasjonen din blir frastjålet eller du mistenker misbruk, må du sperre den umiddelbart.
Norske banker sammen mot svindel
Finans Norge og bankene i landet har gått sammen om å lage informasjonskampanjen
. Målet med kampanjen er å lære nordmenn selvforsvar mot svindel ved å identifisere og unngå svindelforsøk. På denne måten kan vi skape en robust front mot svindlerne.
Metodene svindlerne ofte bruker
Ved å være oppmerksom på metodene som brukes, kan det bli lettere for deg å gjenkjenne om noe ikke er som det skal. Les om ni kjente metoder og hvordan du sikrer deg mot dem.
Stopp, tenk, sjekk
Ta deg tid til å stoppe opp, det haster ikke. Tenk deg om om det kan være svindel. Om du blir usikker, snakk med noen du stoler på før du svarer, trykker på linker eller gjennomfører kjøp i en nettbutikk.