Slik hindrer du svindlerne
Følg disse enkle rådene for å forhindre at du blir svindlet.
Vi i Handelsbanken gjør alt vi kan for å forhindre at du blir svindlet, men dessverre ser vi at flere kunder blir lurt av utspekulerte svindlere. Derfor har vi samlet noen gode tips og råd som forhåpentligvis hindrer at svindlerne lykkes.
- Gi aldri kortopplysninger, CVC-kode eller aktiveringskoder over telefonen eller via e-post. Vi eller andre banker vil aldri be deg om det.
- Ikke trykk på lenker du er usikker på, gå heller via den offisielle hjemmesiden.
- Sjekk at nettsidene du handler fra er sikre – se etter hengelåsen i nettleseren eller at adressen begynner med https:// og ikke bare http://.
- Vær observant på hvor du gir fra deg kortinformasjon på internett.
- Dersom du har en mistanke om at kortopplysninger kan være på avveie eller kortet er misbrukt, sperr kortet selv eller ring Support 24 med en gang.
- Betal kontaktløst om mulig.
- Beskytt PIN-koden din når du bruker kortet, og ikke gi PIN-koden din til noen andre, eller skriv den ned.
- Ikke gi fra deg kortet når du skal betale på restauranter og lignende, men vær fysisk tilstede når kortet benyttes/trekkes.
BankID og svindel
- Vi ser for tiden at svindlere utgir seg for å ringe fra Handelsbanken. De maskerer sitt eget telefonnummer med et Handelsbanken telefonnummer. Gi aldri fra deg BankID-informasjonen din - den er personlig. Banken vil aldri ringe for å få bekreftet BankID.
- Hvis BankID-informasjonen din blir frastjålet eller du mistenker misbruk, må du sperre den umiddelbart.