Aktuelle svindelformer: Dette ser vi nå

Handelsbanken.no

Falsk politi og bankansatte

Svindlere ringer og utgir seg for å være «sikkerhetsavdelingen» til banken, og/eller «Økokrim» med beskjed om at kontoen deres er under angrep. Like etter dukker disse fysisk opp, for å hente enhetene vedkommende har tilgang til samt BankID og kort, som en del av etterforskningen. Samtidig med dette tapper de offerets kontoer for penger.

Svindel ved kjøp og salg på Finn.no, Tise og Facebook

Kjøper foreslår å bruke leveringstjenester som Helthjem, Posten eller PostNord når de skal kjøpe noe av deg. Svindleren ber så om adresse og telefonnummer via en lenke. Under registrering fremkommer en chat/dialogboks fra f.eks. Facebook (eller markedsplassen du er på), som ligner på Facebooks egen. Svindleren sender over en betalingsløsning og ber deg verifisere med BankID. Svindleren bruker så informasjonen du oppga til å tømme bankkontoen din.

Sikker konto-svindel

Svindlere utgir seg for å ringe fra politiet eller banken, og forteller at du har blitt utsatt for et ID-tyveri, eller at kontoen din er hacket. Den som ringer forteller at du må overføre midlene dine til en «trygg konto» for å unngå at de går tapt. Svindleren snakker gjerne norsk, og misbruker identiteten til bank eller politiansatte. Husk at hverken banken eller politiet vil be deg om sensitiv informasjon. Avbryt samtalen, og kontakt oss gjennom offisielle kanaler.

Investeringer i kryptovaluta via fiktive investeringsplattformer 

Svindlere utgir seg for å være investeringsrådgivere og tar kontakt via sosiale medier eller datingsider. De etablerer så en tillitsfull relasjon over tid. Kunder har også blitt lurt via annonser på nett.

Når kunden etter hvert ønsker å ta ut penger får de beskjed om at de må betale skatt og gebyr på gevinsten først. Pengene blir aldri overført til kunden. Som et siste ledd har det hendt at kunder blir kontaktet av selskaper som skal hjelpe med å få pengene tilbakeført, mot betaling. Dette er også en del av svindelen.

Mamma- og pappasvindel

Svindlere utgir seg for å være barn eller barnebarn, tekster foreldre fra et ukjent nummer og ber om penger. De skriver eksempelvis at:

  • Mobilen er ødelagt eller på reparasjon, slik at de ikke har tilgang til den
  • De er utestengt fra nett- og mobilbank
  • De trenger hjelp til å betale en regning

Pengene går så rett i svindlerens lomme. Dette er en økende trend i utlandet.

Salg av bil på Finn.no

Flere kunder har opplevd svindel etter å ha solgt bil på Finn.no. Noen dager etter bilsalget sender svindlerne en SMS til selger, som fremstår som en melding fra  Statens Vegvesen. Her står det at salgsmeldingen ikke er godkjent, og at selger skal følge lenke til en falsk Vegvesen-nettside. Svindleren laster ned selgerens BankID-app på sin mobil, og kan logge seg inn i selgers nettbank og foreta konto-/korttransaksjoner, søke om lån, opprette kundeforhold etc.

E-poster om oppgradering av BankID

Kunder har fått e-post om at BankID er midlertidig sperret pga. oppgradering til BankID på app. Du blir bedt om å trykke på en lenke for å validere BankID og personlige opplysninger, og følge videre instruksjoner. Dette er svindel. 

Husk:

Banken ber deg aldri om å dele passordene dine, bekrefte BankID-forespørsler eller oppgi andre koder. Aldri oppgi innloggingsinformasjon via lenker i SMS/e-poster, selv om de er fra en tilsynelatende kjent avsender.