1. Privat
  2. /
  3. Mobil og nettbank
  4. /
  5. Nedetid for BankID

Nedetid for BankID 5.-7. mars 2021

BankID oppdaterer infrastrukturen sin XX For at du skal bli minst mulig berørt, gjøres endringene på natten.


hammare

I en kort periode natt til (dag og dato), kan du derfor ikke bruke BankID eller BankID på mobil for å logge inn i nettbanken eller Nettbedrift. Du kan fortsatt bruke mobilbanken, og kodebrikke med passord til å logge inn i nettbanken.

Mobilbanken fungerer som normalt

Du kan fortsatt logge inn og utføre betalinger i mobilbanken med mobilbankkode, fingeravtrykk eller ansiktsgjenkjenning. Nedetid hos BankID vil bare få konsekvenser hvis du må reaktivere mobilbanken, eller ta i bruk appen for aller første gang. Aktivering og re-aktivering kan fortsatt gjennomføres uten BankID. Da må du ha kodebrikke fra Handelsbanken og eget nettbankpassord. 

(Skjermdump av mobilbankens aktiveringsside)

Nettbank 

Nettbanken har tre forskjellige påloggingsalternativer. Når du ikke kan benytte BankID eller BankID på mobil, kan du velge alternativet «Uten BankID». Dette alternativet vil fungere som normalt, men forutsetter kodebrikke fra Handelsbanken og  nettbankpassord. 

(Skjermdump av påloggingsbildet legges inn) 

Nettbedrift for bedriftskunder

Nettbedrift har tre forskjellige påloggingsalternativer. Når du ikke kan benytte BankID eller BankID på mobil, 

kan du logge inn med brukernavn og sikkerhetskode. For å bruke dette påloggingsalternativet må du eller bedriften ha DigiPass (kodegenerator) fra Handelsbanken.   

(Skjermdump av påloggingsbildet nettbedrift legges inn) 

Betaling med kort på nett – velg SMS

Når du betaler med kort på nett krever nettbutikken at du identifiserer deg. Hvis du ikke kan benytte BankID eller BankID på mobil, kan du benytte SMS som alternativ for å identifisere deg. 

(Oppdateres straks man har biometri på plass…..) 
(Skjermdump av sikker netthandel legges inn) 

Vær forberedt

Vi forventer at få kunder blir berørt av dette. Husk imidlertid at nedetiden påvirker alle tjenester der du bruker BankID, som hos andre banker og offentlige myndigheter. Det er lite sannsynlig at nedetiden vil gå utover det som er planlagt, men skulle det oppstå komplikasjoner med oppdateringen, kan det oppleves ustabilitet eller blir en forlenget nedetid.  

Et godt råd er at du utfører oppgaver som krever BankID før helgen ( dato) Videre bør du sette deg inn i de alternativene som finnes i tillegg til BankID, og evt skaffer deg disse. 

Spørsmål? Ta kontakt med rådgiveren din eller på telefon:

Support24 Privat: 22 39 77 00 
Teknisk support Bedrift: 22 39 79 00 ( 08:00 – 15:30 man –fre) For henvendelser utenom kontortid, ring 22 3978 00