1. Privat
  2. /
  3. Kompensasjon ved reiseforsikring

Kompensasjon ved avbestilling og hjemreiser knyttet til korona-viruset

Oppdatert 27. april 2020: Reiseforsikringen i kredittkortene våre dekker i utgangspunktet ikke avbestilling og hjemreise som følge av korona-viruset og myndighetenes reiseråd. Vi ønsker imidlertid at du skal oppleve kortforsikringen vår som god. Vi har derfor besluttet å kompensere kostnader du har hatt knyttet til avbestilling og hjemreise på grunn av covid-19. Dette gjør vi med noen forutsetninger.
Kvinna tittar på tidtabell på flygplatsen.

Utgangspunktet for alle saker er at du kontakter reiseselskap/flyselskap først.

  • Det kan være lurt å vente med å avbestille reisen. Ved innstilt flyreise har du nemlig rett på tilbakebetaling fra flyselskapet. 
  • Avbestiller du før reisen er innstilt kan du miste rettigheter. 
  • Informasjon om dine rettigheter og refusjon finner du på ForbrukerrådetÅpnes i nytt vindu
Dette kompenserer vi: 
  • Handelsbankens kompensasjon gjelder kun for utenlandsreiser, og kun for utgifter til reisearrangør, transportør og utleier av rom, bolig, båt, bil
  • Avbestilling av reiser til utlandet til og med 31. mai 2020
  • Evakuering/hjemreise fra utlandet til Norge til og med 31. mai 2020. 
  • Reisen må være bestilt før følgende datoer i 2020 (til følgende land): 17.2 (Hubei-provinsen og Fastlands-Kina), 6.3 (Daegu og provinsen Gyeongbuk i Sør-Korea), 10.3 (Italia, Tirol i Østerrike), 12.3 (øvrige land).
  • Vi kompenserer kun for utgifter som ikke refunderes av flyselskap, reisearrangører, hotell og lignende
  • Maksimal kompensasjon per kunde/familie/gruppe er kr 25.000 for Gold- og Business-kortet,  og kr 50.000 for Platinum- og World Elite-kortet. Dette gjelder for det samlede reisefølge. Hvis du har flere enn en reise vil disse regnes sammen mot maks kompensasjon.
Forutsetninger:
  • De ordinære forsikringsvilkårene må være oppfylt
  • Handelsbankens kompensasjon gjelder kun for utenlandsreiser, og kun for utgifter til reisearrangør, transportør og utleier av rom, bolig, båt, bil
  • Hjemreise kompenseres kun for nødvendige og dokumenterte ekstrautgifter ved hjemtransport til hjemsted i Norge
  • Dersom reisen er kansellert, har du krav på refusjon fra flyselskap/reisearrangør
  • Du må først søke refusjon hos flyselskap/reisearrangør og få det du har krav på fra dem
Vedlegg ved innsendelse av sak:
  • Dokumentasjon på bruk av gyldig kredittkort for gjeldende reise 
  • Dokumentasjon av billetter og kvitteringer som bekrefter kostnadene dine
  • Bekreftelse på at du har fulgt opp alle muligheter for kostnadsdekning fra reisearrangør og andre tredjeparter. Du må også bekrefte at du ikke har andre reiseforsikringer som dekker kostnadene.
Meld skade til ZurichÅpnes i nytt vindu

Hva må du gjøre som kunde?

1. «Jeg har allerede sendt inn en sak til Zurich og fått avslag på denne»
Du må sende saken inn på nytt. Har du sendt inn dokumentasjon tidligere, så kan du henvise til denne. Se over for hvilken dokumentasjon du må sende inn. Du kan bare sende inn sak dersom utreise er før 1. juni.  

2. «Jeg er berørt av dette og ønsker melde inn sak»
Dersom du ikke har meldt inn sak tidligere, men ønsker å gjøre det nå, så melder du saken herÅpnes i nytt vindu. Se over for hvilken dokumentasjon du må sende inn. 

Husk: Ta kontakt med reiseselskapet/flyselskapet ditt først. Dersom reisen din er kansellert, har du krav på refusjonÅpnes i nytt vindu derfra. 

3. «Jeg har en reise etter 31. mai. Hva gjør jeg da?»
Vi kompenserer ikke avbestillinger av reiser etter 31. mai som følge av covid-19 viruset. Det første du bør gjøre, er å sjekke om du har annen forsikring som kan dekke dette (for eksempel private forsikring eller forsikring via jobb). Har du ikke annen forsikring, og du har en reise etter 31. mai, er det viktig  at du kontakter reiseselskap/flyselskap.  

Reiseselskaper og flyselskaper tilbyr nå kundene sine ulike løsninger. Slik vi ser det nå, har du som kunde følgende muligheter hos reiseselskap/flyselskap:

  1. Mange tilbyr ombooking av fremtidig reise, også reiser langt frem i tid. Du beholder dine rettigheter for eventuell refusjon gjennom regelverket for kortreklamasjoner.
  2. Voucher/cashpoints/verdikupong. Da mister du rettigheter til refusjon gjennom regelverket for kortreklamasjon.
  3. Dersom reisen blir kansellert, oppnår du rettigheter til refusjon gjennom regelverket for kortreklamasjoner.

Behandlingstid på forsikringssaken din

På grunn av det høye aktivitetsnivået, kan du oppleve at behandlingstiden hos Handelsbankens leverandør, Zurich Forsikring, er lengre enn normalt. De ber deg ha forståelse for dette.

Utenriksdepartementet: Informasjon om reiser og korona-virusÅpnes i nytt vindu
Forbrukerrådets side om rettigheter ved innstilte flygningerÅpnes i nytt vindu