1. Privat
  2. /
-

Banken og korona: vi hjelper deg. Korona-viruset påvirker økonomien kraftig. Her finner du nyttig informasjon om hvordan du best mulig kan ta gode valg.

Korona-situasjonen er utfordrende for alle

  • Vi er tilgjengelig og hjelper deg gjerne på telefon og e-post som ellers. Sender du melding fra mobil- eller nettbank, bruker du en sikker kanal og meldingen går rett til rådgiveren din
  • Vi har stengt for fysiske møter på bankkontorene inntil videre på grunn av smitterisiko. 
  • Support24 på 22 39 77 00 er åpen døgnet rundt og hjelper deg med alle spørsmål du har rundt nettbank, mobilbank eller kort. 
  • Bruk nett- og mobilbanken vår.
  • Ta vare på hverandre. Det har oppstått en utfordrende og uvant situasjon som følge av korona-utbruddet, og det er ekstra viktig at du tar vare på deg selv og andre.
  • Det er stor pågang om dagen samtidig som bemanningen er redusert, så takk for tålmodighet om hjelpen tar noe tid

Har du mistet inntekt? 

Mange opplever i dag å miste inntekt. Kunder blir borte, det blir umulig å jobbe, eller du blir permittert. Om dette gjelder deg, er vi på plass for å hjelpe. Vi har gjort det enkelt å søke avdragsfrihet på lånet ditt i inntil seks måneder. Se hvordan lenger ned på siden.

Er sparepengene trygge? 

I kriser som den samfunnet nå opplever, kan noen bli uttrygge for sparepengene sine i bankene. Vi husker tross alt finanskrisen i 2008 der banker måtte tilføres penger. Her vil vi understreke: Handelsbanken er en av verdens mest solide banker, med store reserver og langsiktig finansiering i bunn. Som eneste av de store nordiske bankene, takket Handelsbanken nei til all finansiell hjelp i finanskrisen. Vi er solide også nå, og ingen trenger å være bekymret for sparepenger og større plasseringer. Vi er medlem av Bankens Sikringsfond. Det betyr at innskudd på inntil to millioner kroner per kunde dekkes av garantien. I tillegg omfatter garantien innskudd i sin helhet som er gjort de seneste tolv månedene knyttet til visse livshendelser, f.eks. salg av bolig. 

Hva gjør jeg med fondene mine?

Aksjekursene har falt kraftig. Mange stiller spørsmålet: Hva skal jeg gjøre nå? Skal jeg selge meg ned eller kanskje kjøpe? Vårt generelle råd er å ikke gjøre noe overilt. Det er ikke første gang det smeller på børsene. Om du har penger i aksjer, aksjefond eller kombinasjonsfond, kan du her lese mer under. 

Trenger du avdragsfrihet på boliglånet?

Hus i en hand

Vi har gjort det enkelt å søke

Hvis du har mistet inntekt som følge av korona-krisen, søker du slik:
  1. Logg deg inn i nettbanken. Du finner lenken under "lån" i menyen.
  2. Send oss kopi av permitteringsvarsel e.l. fra nettpostkassen.
  3. Når søknaden er behandlet sender vi deg en SMS. Avtalen signeres enkelt med BankID.
Logg inn og søk om avdragsfrihetÅpnes i nytt vindu

Kompensasjon ved avbestilling og hjemreiser knyttet til korona-viruset

Reiseforsikringen i kredittkortene våre dekker i utgangspunktet ikke avbestilling og hjemreise som følge av korona-viruset og myndighetenes reiseråd. Vi ønsker imidlertid at du skal oppleve kortforsikringen vår som god. Vi har derfor besluttet å kompensere kostnader du har hatt knyttet til avbestilling og hjemreise på grunn av covid-19. Dette gjør vi med noen forutsetninger.


Korona: Aktuelle spørsmål og svar

    Slik treffer du oss nå

    Ikon information

    For å begrense smitte av korona-viruset, har vi stengt dørene for fysiske møter. Vi hjelper deg på e-post og telefon, og bruk gjerne våre digitale tjenester der du kan. Sender du melding fra mobilbank, nettbank eller Nettbedrift, bruker du en sikker kanal og meldingen går rett til rådgiveren din.

    Support24 på 22 39 77 00 er åpen døgnet rundt og kan hjelpe deg med nettbank, mobilbank, innlogging og kort.