Kortreklamasjon

Dette er rettighetene dine ved misbruk, svindel eller feil ved korttransaksjoner. Les gjennom valgene og velg kategori for kortreklamasjon.
Kvinna och man sitter i kök

Du kan be om å få tilbakeført pengene hvis:

  • Du har blitt belastet et beløp dobbelt
  • Du ikke har mottatt en vare etter kjøp på internett 
  • Du har blitt utsatt for svindel på ditt Handelsbanken kreditt- eller debetkort 

Det finnes noen andre grunner til at du kan gjøre kortreklamasjoner også. Under kan du se de ulike kategoriene. 


Før du begynner

Ta kontakt med brukerstedet/butikken først
  • Det er viktig at du først prøver å løse problemet direkte med butikken. Dette er et krav for kortreklamasjon.
  • Hvis du ikke kommer frem til en løsning eller får kontakt med brukerstedet, kan du opprette en reklamasjon. 
  • Kopi av kvitteringer og annen dokumentasjon kan styrke reklamasjonen din, men er ikke alltid nødvendig
Stjålet kort?
  • Da må du sperre kortet ditt umiddelbart og anmelde forholdet til Politiet. 
  • Du kan sperre kort selv i nettbank eller mobilbank eller ved å ringe vår døgnåpne sperretjeneste Support24 på +47 22 39 77 00
  • Anmeld forholdet til Politiet og vent på bekreftelse før du registrerer reklamasjonen din.
Sperr kort i nettbankenÅpnes i nytt vindu
Dette trenger du:
  • BankID eller BankID på mobil. Dette sikrer at person- og kortopplysningene dine behandles konfidensielt. Har du ikke BankID kan egenerklæring og forklaring leveres på papir. Se nederst på siden; "Reklamasjon uten BankID".
  • Du kan bare reklamere på transaksjoner knyttet til ett kort av gangen. Vil du reklamere på transaksjoner knyttet til flere kort, må du levere en reklamasjon for hvert kortnummer.

Velg kategori for kortreklamasjon

    Om kortene våre

    Tidsfrister

    I henhold til vilkårene for kortet ditt, samt Finansavtalelovens § 37 pkt 1 har du reklamasjonsrett forutsatt at du setter frem krav om tilbakeføring, uten ugrunnet opphold etter at du ble eller burde ha blitt kjent med forholdet og senest 13 måneder etter belastningstidspunktet.

    Personvern

    Vi er ansvarlig for behandling av personopplysningene som oppgis og hentes inn når du registrerer en kortreklamasjon. Når du har registrert en sak i den digitale løsningen vår og signert med BankID, lagres opplysningene i inntil 10 år.

    Hvis du starter en registrering men ikke sender inn saken vil opplysninger dine ikke lagres. Det samme gjelder for en reklamasjon du sender inn på papir.

    Spørsmål om personvern? Les mer om rettighetene dine rundt blant annet sletting, innsyn, klage og samtykke på personvernsiden vår.

    Vilkår

    Rettighetene dine ved reklamasjon er regulert i henhold til Mastercard og Visas regler samt gjeldende vilkår for kortet ditt:


    Kontakt oss

    en person som pratar i headset

    Lurer du på noe?

    Kontakt oss på e-post: kortreklamasjon@handelsbanken.no
    Telefon: 22 39 75 50 (kl. 8 -16)
    Døgnåpen Support24: (kun sperring av kort, ingen saksbehandling på reklamasjoner)
    Telefon: 22 39 77 00