Bytt til Handelsbanken

Vi gjør det enkelt for deg
Det er lett å bytte bank

Slik samler du alt hos oss

  1. Kontakt ditt .
  2. Bli kunde på kontor eller motta lenke for å bli kunde med BankID.
  3. Bestill kort, kontoer og søk om lån i nettbanken. Kortet kommer innen en uke, PIN henter du i nett- eller mobilbanken.
  4. Bestill BankID hos oss, før du avslutter kundeforholdet i tidligere bank.
  5. Logg deg inn i nettbanken vår og bruk skjemaet for  for å avslutte gammelt bankforhold når du har fått bankkortet ditt. dine.
  6. Ta kontakt med rådgiveren din for en gjennomgang av økonomien og målene dine.

Kom i gang - ofte stilte spørsmål

  • Kortet kommer i posten innen en uke. PIN-koden henter du i nettbanken under «Konto og kort» og « ». Glemmer du PIN-koden kan den hentes igjen her. Har du flere kort i Handelsbanken er det samme PIN-kode på alle kortene. Du kan ikke endre PIN-koden. Les mer om .
  • Når du har mottatt bankkort fra oss kan du fylle ut skjemaet for enkelt  i nettbanken. Oppgi kontoene du ønsker å stenge og kontonummeret i Handelsbanken pengene skal overføres til. Normalt tar det 3-5 dager før gammel bank overfører innskudd og avslutter kontoene. Enklere bankbytte kan ikke benyttes for BSU. Ta kontakt så hjelper vi deg med å flytte den også.
  • Når du har fått kodebrikke og tilgang til nettbanken anbefaler vi at du hos oss. Da kan vi hjelpe deg hvis du får problemer med innlogging. Vi anbefaler deg å bruke den nyeste løsningen, BankID på app. Med BankID-appen får du enda bedre informasjon om hva du er i ferd med å bruke BankID til. De fleste har også bedre kontroll på hvor mobilen er enn på kodebrikken sin. For å kunne bestille må du være legitimert med pass på et av kontorene våre.
  • Last ned appen fra eller . Pålogging er enkelt med selvvalgt kode eller fingeravtrykk. FaceID kan brukes på iPhone X. Her er det lett å betale regninger og overføre penger mellom egne kontorer, du får rask tilgang til aksjer og fond og du kan kontakte kunderådgiveren din og Support24 rett fra mobilen. 
  • Den første fakturaen er gebyrfri og sendes på papir i posten. Hvis du deretter takker ja til eFaktura i nettbanken, fortsetter fakturaene å være gebyrfrie. Det er både lurt, gratis og bærekraftig.
  • Logg deg inn på  norskpensjon.no Åpnes i nytt vindu. Der får du oversikt over pensjonsavtalene dine. Send oversikten til rådgiveren din via nettbanken, så tar vi kontakt med deg for å flytte over pensjonsavtalene dine. Hvis du har andre avtaler som ikke kommer opp i Norsk Pensjon, f.eks. fondskonto, kan du sende en utskrift via nettbanken til rådgiveren din som tar kontakt for å få avtalen flyttet over til Handelsbanken.

    • Når du skal flytte fondssparing fra eksisterende bank eller forvalter må du først stoppe eventuelle spareavtaler du har løpende. 
    • eller en ordinær VPS-konto i nettbanken din i Handelsbanken. 
    • Når du har opprettet en konto hos oss kommer du inn i fondshandelsløsningen vår og kan kjøpe fond eller starte en spareavtale.
    • Hvis du har en aksjesparekonto i annen bank så kan du flytte denne til oss i Handelsbanken. Ta kontakt med rådgiveren din for å få hjelp til dette.  
    • Hvis du har en eksisterende fondsbeholdning (ikke i aksjesparekonto) i annen bank som du vil å plassere i våre fond, må du selge disse andelene (får skattekonsekvens) og finne ønsket fond hos oss i Handelsbanken. 

    Er du usikker på hvilket fond du skal kjøpe, hjelper vi deg gjerne på veien.

  • Fondssparing i fondskonto kan flyttes til Handelsbanken uten at det utløser skatt. Ta kontakt med rådgiveren din for å få hjelp til dette.

  • Nye kontoer oppretter du enkelt selv i nettbanken under «Konto og kort» og « ». Det koster ingenting å opprette en ny konto. 
     
    Du kan gi andre tilgang til å disponere en konto du eier. Disponenter oppretter du i nettbanken under «Konto og kort» og « ». 
    · Du må være over 18 år for å opprette disponenter og for å bli disponent 
    · Ha fødselsnummer og navn på disponenten 
    · Disponenten må være kunde i Handelsbanken 
     
    Du kan gi kontoene dine egne navn på «Innstillinger» og deretter « ». Navnet du velger vil bare være synlig i egen nettbank og ikke for kunderådgiveren din. Informasjonen vil heller ikke fremkomme på kontoutskrift / årsoppgave. 
  • For å opprette en fast betaling til en annen konto går du til «Betale og overføre» og deretter « ». Oversikt over eFakturaer, Avtalegiroer, faste betalinger, faste overføringer og reservasjoner finner du på «Betale og overføre» og « ». For å endre eller slette en klikker du på den enkelte avtalen.
  • Avtalegiro 
    Bruker du  vil gammel bank avslutte avtalegiroene dine og sende oss informasjonen slik at vi oppretter dem her for deg. Avslutter du avtalegiroene i gammel bank selv vil du etterhvert få regning i posten. Når du betaler denne i nettbanken vil du få opp «Forslag til avtalegiro» og oppretter ny avtalegiro hos oss ved å akseptere forslaget. 
     
    eFaktura 
    eFakturaer følger automatisk med deg uansett hvilke nettbanker du bruker. Betalte eFakturaer lagres i et eget arkiv på «Betale og overføre» og « » i undermenyen «Historikk».
     
    Søke opp tilbydere
    For både Avtalegiro og eFaktura kan du selv søke opp tilbydere på «Betale og overføre» og på « ». Her velger du « ».
  • Avtaler om for eksempel lån og kredittkort signeres med BankID i . Er det noe du vil sjekke senere? Alle signerte dokumenter finner du igjen under «Innstillinger».
  • Årsoppgaver og kontoutskrifter finner du i nettbanken under «Innstillinger» og « ». Avtaler som er eSignert finner du også under «Innstillinger» på « ».