Direktør-svindel
Forsøk på svindel mot bedrifter øker kraftig. En av de vanligste formene for svindelforsøk er en metode som kalles direktør-svindel.
Hvordan skjer det?
Svindeleren utgir seg for å være direktør eller en annen person med sjefsstilling i en bedrift. Ved å bruke falsk eller kapret e-postadresse sendes det en e-post til økonomiavdelingen som ber om at det utføres en hastebetaling.
Det finnes også eksempler der svindleren ringer ansatte ved en bedrift for å gi beskjed om at det kommer en e-post, for å minimere at det oppstår en mistanke om at noe ikke stemmer.
Faresignaler
- Det haster å utføre en betaling.
- Språket kan være fragmenter eller inneholder feil.
- Beskjeden er ofte kortfattet.
Hvordan unngå å bli rammet
- Dobbeltsjekk at informasjonen knyttet til betalingen er korrekt.
- Utfør aldri betalinger som avviker fra normale betalinger uten forsikring om at utbetalingen er reel.
- Kontroller alltid nye kontonummer før utbetaling.
- Vær oppmerksom på avsenderadressen i mottatt e-post.