Behandling av personopplysninger

Personopplysninger er alle opplysninger og vurderinger som knyttes til deg som enkeltperson.

Behandling av personopplysninger


Handelsbanken og våre datterselskap behandler personopplysninger etter personopplysningsloven.

Hvorfor registrerer vi personopplysninger?


For å kunne tilby produkter og tjenester til deg som kunde er vi helt avhengig av å behandle dine personopplysninger. Vi utleverer kun personopplysninger til andre dersom det finnes et grunnlag for det, for eksempel for å gjennomføre et oppdrag fra deg som kunde eller for å oppfylle lovpålagte krav.

Dette bruker vi personopplysninger til

  • Kundeadministrasjon, fakturering og gjennomføring av oppdrag og tjenesteavtaler.
  • Kundeoppfølging og målrettet markedsføring.
  • Risikoklassifisering av kunder og kredittporteføljer.
  • Forebygging og avdekking av straffbare handlinger.
  • Bildeopptak ved fjernsynsovervåking.
  • Lydopptak av telefonsamtaler og lagring av annen kundekommunikasjon ved investeringstjenester.

Innsyn

Innsynsbegrensning


Vi kan tilby deg innsynsbegrensning, som betyr at kun et begrenset antall ansatte har tilgang til og innsyn i dine personopplysninger. Hvis dette er noe du ønsker, så kan du ta kontakt med rådgiveren din.

Tilgang til personopplysninger


Du kan når som helst få tilgang til personopplysningene dine. Ønsker du tilgang til andre opplysninger om kundeforholdet ditt enn det du finner i nettbanken, eller har du spørsmål om behandlingen av personopplysninger? Ta gjerne kontakt med ditt nærmeste bankkontor.

Behandling av personopplysninger i datterselskapet Handelsbanken Liv

Handelsbanken Liv bruker personopplysninger i forbindelse med kundeadministrasjon, fakturering og gjennomføring av forsikringsavtaler. 
Hvis du har spørsmål eller trenger mer informasjon, ta gjerne kontakt på e-post: hbliv@handelsbanken.no.