Ballonger foran dør i hvitt romBallonger foran dør i hvitt rom

Best blant bankene på sparing og investering

Handelsbanken er best blant bankene ifølge fersk undersøkelse fra EPSI om kundetilfredshet innen investering og sparing. – Vi jobber hardt for at kundene våre skal få et godt og helhetlig spare- og investeringstilbud, sier Cibyl Ekstrøm Kjerstad, leder for sparing og plassering i Handelsbanken Norge.  

Aller best blant bankene

Med en tredjeplass totalt, og aller best blant bankene, er Handelsbanken helt i topp i en fersk undersøkelse fra EPSI om sparing og investering i 2024. Undersøkelsen måler hvor fornøyd kundene er med ulike spare- og investeringstilbydere.  

Det er bare de spesialiserte plattformene på sparing og investering, Kron og Nordnet, som slår Handelsbanken i årets undersøkelse. 

Dekker totalbehovet best

I årets undersøkelse mener imidlertid kundene at Handelsbanken er best på å dekke totalbehovet for sparing og investering – og scorer i tillegg spesielt godt på rådgivning.  

– Vi kan hjelpe deg best om du ønsker å samle hele økonomien din hos oss, og få tilgang på din egen personlige rådgiver. Vi er til for kunder som ønsker å være langsiktige og ansvarlige med økonomien sin. Alt vi gjør er rettet mot å gjøre kundene våre enda mer fornøyde, sier leder for spare- og plasseringsområdet i Handelsbanken, Cibyl Ekstrøm Kjerstad.  

I tillegg opplever kundene, ifølge undersøkelsen, at Handelsbanken oppriktig bryr seg om dem.  

– Kundene våre ønsker en rådgiver som er oppriktig opptatt av hva som er best for deg. Derfor har rådgiverne i Handelsbanken hverken budsjetter, salgsmål eller bonuser. En rådgiver skal alltid ha kundens beste for øye, forteller Ekstrøm Kjerstad.  

  • EPSI sparing og investering: Årets resultater:
    Kron
    Kundetilfredshet:
    76,3
    Historisk utvikling mot bransjen:
    (-0,6)
  • EPSI sparing og investering: Årets resultater:
    Nordnet
    Kundetilfredshet:
    74,0
    Historisk utvikling mot bransjen:
    (+3,8)
  • EPSI sparing og investering: Årets resultater:
    Handelsbanken
    Kundetilfredshet:
    71,7
    Historisk utvikling mot bransjen:
    (+0,1)
  • EPSI sparing og investering: Årets resultater:
    SKAGEN
    Kundetilfredshet:
    70,8
    Historisk utvikling mot bransjen:
    (-)
  • EPSI sparing og investering: Årets resultater:
    Storebrand
    Kundetilfredshet:
    66,9
    Historisk utvikling mot bransjen:
    (+1,6)
  • EPSI sparing og investering: Årets resultater:
    Eika
    Kundetilfredshet:
    66,4
    Historisk utvikling mot bransjen:
    (+1,8)
  • EPSI sparing og investering: Årets resultater:
    Bransjesnitt
    Kundetilfredshet:
    65,7
    Historisk utvikling mot bransjen:
    (+1,2)
  • EPSI sparing og investering: Årets resultater:
    Sparebank 1
    Kundetilfredshet:
    64,2
    Historisk utvikling mot bransjen:
    (-1,0)
  • EPSI sparing og investering: Årets resultater:
    Øvrige
    Kundetilfredshet:
    62,6
    Historisk utvikling mot bransjen:
    (-5,1)
  • EPSI sparing og investering: Årets resultater:
    Nordea
    Kundetilfredshet:
    62,3
    Historisk utvikling mot bransjen:
    (+1,3)
  • EPSI sparing og investering: Årets resultater:
    DNB
    Kundetilfredshet:
    61,4
    Historisk utvikling mot bransjen:
    (+1,3)

Om undersøkelsen

Totalt er det gjennomført omtrent 2000 dybdeintervjuer blant personer som har penger investert i aksjer eller fond. Landsjef for Handelsbanken i Norge, Marion Ulander, er stolt over kundenes tilbakemeldinger i undersøkelsen. 

– Det er gledelig å se at kundene setter pris på det langsiktige arbeidet vårt med kundens beste for øye. Det er dette vi jobber for hver dag – å ha de aller mest fornøyde kundene, sier landsjef Marion Ulander.  

Start sparing i fond

Cibyl Ekstrøm Kjerstad, leder for spare- og plasseringsområdet i Handelsbanken.
Cibyl Ekstrøm Kjerstad, leder for spare- og plasseringsområdet i Handelsbanken.
Landsjef for Handelsbanken i Norge, Marion Ulander.
Landsjef for Handelsbanken i Norge, Marion Ulander, er stolt over kundenes tilbakemeldinger i undersøkelsen.

Les flere relaterte artikler

7. mai 2025

Beste bank 2025: Handelsbanken har de mest fornøyde kundene

Ifølge Norsk Kundebarometer 2025 er Handelsbanken best i Norge på bankopplevelse. Resultatene ble offentliggjort onsdag 7. mai 2025.

Best i landet blant bankene på tilfredshet og lojalitet
Mann som vinner maraton
10. april 2025

Markedskommentar 10. april

I Handelsbankens siste markedsoppdatering gir sjeføkonom Marius Gonsholt Hov og sjefstrateg Halfdan Grangård en gjennomgang av de siste ukers hendelser og hvordan de påvirker finansmarkedene.

Markedskommentar 10. april
Halfdan Grangård
10. april 2025

Bli kjent med rentefond

Rentefond kan være et godt alternativ når du ønsker litt høyere avkastning, uten de store svingningene som kombinasjonsfond og aksjefond kan ha. Hva bør du tenke på når du velger fond?

Dette er hva du trenger å vite om rentefond
Kvinne følger med på pcen med en kopp i hånden
9. april 2025

Hvilket fond skal jeg velge? En enkel guide for nybegynnere

Mange synes det er vanskelig å velge fond. Her er en liste med ting du kan tenke på før du velger fond.

Hvilket fond skal jeg velge?
Support  - Handelsbanken.se

Historisk avkastning er ingen garanti for fremtidig avkastning

Pengene du investerer i et fond kan både øke og synke i verdi, og det er ikke garantert at du får tilbake hele det investerte beløpet. Framtidig avkastning vil bl.a. avhenge av markedsutviklingen, forvalters dyktighet, verdipapirfondets risiko, samt forvaltningskostnader. Det er ikke garantert at du får tilbake hele det investerte beløpet. Merk at et fond med risikonivå 5-7 oppgitt i fondets KID, kan variere mye i verdi på grunn av fondets sammensetning og forvaltningsmetodikk.

Handelsbanken har besluttet å trekke seg ut av olje- og gassektoren i forvaltningen, det vil kunne påvirke avkastningen. Merk at Handelsbanken Fonder AB kan beslutte å avslutte ordningene som er gjort for markedsføring av fond i Norge.