Sikkerhet

Beskytt datamaskinen, mobilen og opplysningene dine.
Mann på kontor

Et kontinuerlig arbeid for høyere sikkerhet.

Vi jobber kontinuerlig med å utvikle våre sikkerhetsløsninger, og oppbevarer dine personlige opplysninger på en trygg måte. Det gjennomføres regelmessige tester og oppdateringer av våre systemer og transaksjoner. Hvis vi oppdager noe mistenkelig, kontakter vi deg.

Handelsbanken vil aldri be om at du verifiserer deg med BankID via telefon, og vi spør heller aldri via telefon, post eller e-post etter kortet ditt sin CVC-kode eller PIN-kode.

Det er flere ting du kan gjøre selv for å forhindre svindel. Her kan du lese mer om hvordan du beskytter bedriftens informasjon på internett.

BankID

Pass på at dere alltid har den nyeste versjonen av BankID-appen installert på mobiltelefonen og nettbrettet, sikkerheten blir stadig bedre. Banken vil aldri ringe for å få bekreftet BankID. Å logge inn med BankID bør alltid skje på eget initiativ.

Data

Oppdater operativsystem, nettleser og sikkerhetsprogramvare regelmessig slik at dere har de nyeste versjonene. Bruk et oppdatert antivirusprogram, og helst en brannmur. Ikke installer ukjente programmer. Vær forsiktig med epost som inneholder vedlagte linker eller vedlegg.

Mobil og nettbrett

Oppdater mobilappen og BankID når det er nye versjoner tilgjengelig. Last kun ned apper fra offisielle distributører som Apple App Store og Google Play Store.

Kort og koder

Ikke lån vekk eller del informasjon om bedriftens kort. Det gjelder også innloggings-, PIN- og svarkoder som genereres når du bruker kortet i kortleseren. Banken vil aldri be om verken kontonummer eller koder.

CEO svindel med falske e-poster blir vanligere

mann ved kontorpult

Direktør-svindel

Forsøk på svindel mot bedrifter øker kraftig. En av de vanligste formene for svindelforsøk er en metode som kalles direktør-svindel.

Hvordan skjer det?

Svindeleren utgir seg for å være direktør eller en annen person med sjefsstilling i en bedrift. Ved å bruke falsk eller kapret e-postadresse sendes det en e-post til økonomiavdelingen som ber om at det utføres en hastebetaling.

Det finnes også eksempler der svindleren ringer ansatte ved en bedrift for å gi beskjed om at det kommer en e-post, for å minimere at det oppstår en mistanke om at noe ikke stemmer.

Faresignaler

  • Det haster å utføre en betaling.
  • Språket kan være fragmenter eller inneholder feil.
  • Beskjeden er ofte kortfattet.

Hvordan unngå å bli rammet 

  • Dobbeltsjekk at informasjonen knyttet til betalingen er korrekt.
  • Utfør aldri betalinger som avviker fra normale betalinger uten forsikring om at utbetalingen er reel.
  • Kontroller alltid nye kontonummer før utbetaling. 
  • Vær oppmerksom på avsenderadressen i mottatt e-post.

Utsatt for svindel? Sperr og meld fra!

Ta kontakt med oss umiddelbart om du mistenker at du har blitt utsatt for svindel, eller om du for eksempel har mistet kortet eller din BankID-tilkoblede mobiltelefon.

Sperre kort og BankID

Har du mistet eller blitt frastjålet kort, BankID-brikke eller BankID-tilkoblet mobiltelefon må du sperre dette så raskt som mulig.

Fra Norge: 22 39 78 00

Fra utlandet: +47 22 39 78 00

Thief

Anmelde svindel og svindelforsøk

Politianmeld saken og ta kontakt med oss så raskt som mulig om du har blitt utsatt for svindel eller svindelforsøk.

Fra Norge: 22 39 78 00

Fra utlandet:+47 22 39 78 00

dator med en pil på

E-postsvindel (phishing)

Om du mistenker at du har mottatt en svindel på e-post med Handelsbanken som "avsender", oppfordrer vi deg til å videresende e-posten i sin helhet til reportphish@handelsbanken.se, og slette e-posten etterpå.

Hold deg oppdatert

Svindeltrender

Hold deg oppdatert på de pågående svindeltrendene og sørg for at dine ansatte er oppmerksomme på disse. Vi anbefaler disse nettsidene for mer informasjon om svindel.
Politi.no Åpnes i nytt vindu
Nettvett.no Åpnes i nytt vindu

Fullmakter

Gå jevnlig over bedriftens fullmakter for betalinger. Ta vekk tilganger som ligger igjen på tidligere ansatte.

Telefonsamtaler

Stol aldri på noen som påstår de ringer fra din bank eller en annen leverandør som du ikke kjenner fra før. Er du usikker, be om å få komme tilbake til personen og ring ditt bankkontor for å kontrollere at opplysningene stemmer.

Sikkerhetsinformasjon

Del aldri sikkerhetsinformasjon som er knyttet til dine nettjenester eller annen sensitiv informasjon med noen. Vi i Handelsbanken vil aldri be deg som kunde om denne informasjonen.